[OSM-talk-nl] Vanmorgen in "De Pers": TomTom: nu is het echt oorlog

Danny Maas dmace99 at gmail.com
Thu Nov 1 13:24:04 UTC 2007

Ik pak nog even het "dan doe ik het wel zelf" scenario.

- ik zet een servertje op voor m'n eigen kaartjes
- ik vertel buurman en buurman van mijn leuke projectje, en vertel ze dat ze
gerust ook mogen sponzen.
- buurman vertelt aan buurvrouw
- buurvrouw vertelt de rest van de buurt.
- 5 weken later slipt m'n bandbreedte dicht...snap er niets van
- Internetprovider belt op, zegt dat de fairuse-policy van je contract wordt
overschreden, en of je even wil gaan dokken, anders wordt je afgesloten.

Ja, het gaat goed met dat gratis aanbieden ;-)

Andere insteek:

Servertje neerzetten - 2500 euro.
internetlijntje 10Mb/10Mb - 500 euro. p.m.
groene stroom - 20-50 euro p.m.
Extra onderhoud en backup - 500 euro p.m.
Service aan de gemeenschap - Onbetaalbaar!

onbetaalbaar = 2500/3/12 = 70 euro + 500 + 20 + 500 = 1090 euro / 3 = 370
users die een abbo moeten hebben van 3 euro per maand.
(bovenstaande getallen voor de makkelijkheid afgerond)

Ik denk dat je in een maand tijd wel 400 gebruikers voor je garmin-kaartjes
hebt kunnen vinden.