[OSM-talk-nl] Comparing Maps

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Mon Oct 15 14:02:28 BST 2007

Op 15-okt-2007, om 14:17 heeft Hans Bakker het volgende geschreven:

> Beste Gert en anderen,
>
> dankjewel voor dit welkom.
> Wat vragen betreft: in hetzelfde mailtje als waarin ik me voorstelde
> stonden onderaan meteen een aantal opmerkingen als antwoord op het
> mailtje waarop ik reply'de. Volgens mij stonden ze er alleen nogal
> onopvallend tussen, maar het ging om het volgende:
>
> Als je kijkt op openstreetmap.org zie je dat de plaatsnamen in een
> rare volgorde van zoomlevels weergegeven worden. Je zou verwachten dat
> als de kaart helemaal uitgezoomd is, alleen de grote steden
> [...]

Dit verschijnsel is slechts ten dele terug te voeren op de OSM-data,
en in belangrijker mate op de rendering engine (die de transformatie
van geodatabase naar visuele informatie maakt). In zo'n renderer kun
je via een stelsel van regels en eigenschappen aangeven hoe de
geodata moet worden gevisualiseerd: kleuren, lijndiktes, omrandingen,
etc. maar ook de labeling. Dit is een belangrijk en complex gedeelte
van de visualisatie om meerdere redenen:
* Het is wenselijk dat labels met het object meelopen (in het geval
van een lijn)
* Je hebt te maken met verschillende zoomniveaus en dus met de
noodzaak tot generalisatie.
* De hedendaagse mapping clients werken bijna allemaal met tiling,
waardoor je rekening moet houden met een nette afwerking aan de
randen van de tiles en het voorkomen van dubbele labels.
Openstreetmap gebruikt volgens mij OsmaRenderer om tiles te maken
voor de mapserver, een overzicht van de regels staat op de wiki[1]
(om een indruk te geven).

[1] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Osmarender/Rules

Martijn