[OSM-talk-nl] skate map NL

Just van den Broecke just at justobjects.nl
Thu Oct 18 11:35:02 BST 2007

Hallo Henk (en Freek),

Bedankt voor jullie antwoorden! Hieronder weer die van mij...Ik zal
proberen de voornaamste punten op te stellen. Ik heb ook zojuist op
www.geoskating.com een overlay op OSM tiles gemaakt (Kies
Maps|SkateMap(OSM) mogelijk even cache legen). Zo kun je ook zien dat er
nieuwe fietspaden zijn (Drenthe!).

- waytag
Om aan te geven dat een wegdeel onderdeel is van een "inline skating
network" (vgl LFN). Dan zou
route="inline_skating" ("skating" kan ook schaatsen betekenen bijv.
jaapedenbaan?) het meest in de buurt komen. Dus een nieuwe waarde voor
bestaande tag "route". Alternatief is sport="skating" (bestaand).

- grading
Met mede-skaters zijn we ooit (1997!) tot een grading ("asphalt rating")
  van 1..10 gekomen. Zie
http://www.justobjects.nl/skeeler/html/asphalt_rating.html
Later (www.geoskating.com) heb ik dit teruggebracht naar 0..5. Het type
surface doet er minder toe, bijv. grof asfalt gaat minder lekker dan
aaneengesloten tegels.
0: unrated (grijs)
1: zeer slecht (klune)
2: slecht
3: matig
4: goed
5: zeer goed (zoeven)
Het blijft altijd subjectief en zelfs afhankelijk van je type schoen
(bijv. soft boot of skeeler) en hardheid van je wielen. Het idee is dat
als meerdere mensen hetzelfde wegdeel raten er een middeling ontstaat.

http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/grade1-5 dekt
qua betekenis niet wat ik nodig heb. Het beste voor mij zou zijn een
nieuwe tag "skategrade" met waardes "grade0..grade5").
highway=cattle_grid is bruikbaar lijkt me (au).

- fietspaden
Alle skatetracks zijn ook fietsbaar. Dus zouden deze ook de bestaande
"cycleway" tags kunnen krijgen.

- overlay
Ik verwacht de skatetracks niet in de slippy map maar dat ik/iemand
uiteindelijk transparante tiles genereert/host die als overlay kunnen
dienen.

- hoe verder
Ik ga eerst even zelf aan de slag ook om de toolset (mapnik etc) onder
de knie te krijgen en duidelijkheid omtrend de tags. Het gaat om 1000-en
km dus zal er iets geautomatiseerd moeten worden. Ideeen genoeg bijv.
navigatie...

groet!

Just