[OSM-talk-nl] [algorithme gezocht]

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Mon Oct 22 20:03:26 UTC 2007

Martijn van Exel schreef:
> Voor afstandberekening in het RD-stelsel kun je volgens mij inderdaad
> veilig pythagoras gebruiken, omdat het een km2-grid is met vaste
> afstand tussen de gridlijnen en rechte hoeken. Maar als je
> cartesische coördinaten hebt (zoals Gert heeft)  zou je die eerst
> moeten omrekenen naar RD en dan krijg je ook met dergelijke
> trigonometrie te maken.

Dit is niet helemaal juist, cartesisch betekent namelijk "plat". Gert
zijn coordinaten kunnen dus ook gebruik maken van dezelfde stelling van
pythagoras.

Feitelijk zijn er 2 soorten coordinaatstelsels op GIS gebied:

1) Geografische coordinaat systemen
en
2) "geprojecteerde" coordinaat systemen.

In een coordinaat systeem uit 1) geldt dat trigonometrie of "great
circle" berekeningen dienen te worden toegepast.
Bij 2) kun je altijd volstaan met de stelling van pythagoras, maar
afhankelijk van de projectie zullen er afwijkingen optreden in afstand
of in oppervlakte. Er zijn namelijk zogenaamde "Equal Area" (Oppervlakte
getrouw) en "Equidistant" (Afstands getrouw) projecties en mengvormen
van deze twee. Vliegroute kaarten zijn b.v. equidistant omdat afstand
hier belangrijker is dan oppervlakte. Thematische vlakken kaarten zijn
vaak oppervlakte getrouw.

Tevens is het gebied waarvoor de projectie specifiek is ingericht
essentieel. In Nederland snijdt de projectie bijvoorbeeld door de aarde
in een specifieke straal rondom Amersfoort. Dit betekent dat je vlak bij
Amersfoort een negatieve afwijking hebt, (in Zeeland en Groningen een
positieve) van enkele centimeters. Op de snijring is de afwijking het
kleinste.

Indien de afstandsberekening bedoeld is voor b.v. routeplanning zou ik
daarom adviseren om de extra moeite te nemen om de "great circle"
berekening door te voeren. Deze is dan automatische bij benadering
gelijk aan de GPS afstand.

(Pfff, 't zat diep weg in de uithoeken van mijn RAM, maar als HTS
Geo-Informaticus/Geodeet moest ik hier even op reageren)

> Martijn
>
> Op 22-okt-2007, om 20:40 heeft Just van den Broecke het volgende
> geschreven:

Milo van der Linden
skype: milovanderlinden <skype:milovanderlinden?add>
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bij het betreffende
medium behorende voorwaarden. The information in this message reflects
my personal opinion and not that of a company or public body. All rights
reserved.If this message is contained in a mailing-list or community,
the rights on the medium are automatically adapted.