[OSM-talk-nl] Financiën

Berend Dekens berend at cyberwizzard.nl
Wed Oct 24 08:50:21 UTC 2007

I second that. Ik werk bij een professionele hosting partij met een paar
brute servers. Sinds we daar op VMWare zijn over gestapt voor de echte
servers is het beheer echt gigantisch verbeterd - we hebben alleen linux
base systems en daar bovenop draaien Windows en linux machines in een
VM. Zelfs als je een upgrade wil doen en alles gaat mis heb je je
console op afstand waarbij je CD kunt wisselen en rustig zonder netwerk
in je VM onderhoud kunt plegen. Iemand die denkt dat de 10%-ish overhead
op een dergelijke setup genoeg is om alles op fysieke machines te doen
heeft duidelijk niet een serverpark onderhouden. (flame! :P)

Zelfs op mijn huis-tuin-en-keuken server heb ik 3 VM's draaien -
maximale beveiliging, maximale flexibiliteit en prachtig op afstand
(desnoods in de andere kamer) te beheren (plus VMWare Server is gratis
tegenwoordig).

Nog even over die opmerking dat de meeste hosters te lame zijn om een
machine te rebooten of te fixen: bij een VM heb je dat probleem
praktisch niet en mijn ervaring bij bijvoorbeeld RedBus TeleCity is dat
ze daar na een belletje best even op de reset willen rammen maar idd
meer dan dat kunnen ze niet (en dat wil je ook niet - iemand anders met
admin rechten aan jouw machine laten prutsen is een slecht idee).

Groeten,
Berend