[OSM-talk-nl] fietspad in Amsterdam

Lambertus osm at na1400.info
Fri Oct 26 13:09:27 UTC 2007

Martijn wrote:
> Goede voorbeelden!
> Ik snap dat ik vooral vanaf de render kant kijk, maar het eerder
> genoemde voorbeeld van een gerenderd fietspad langs een straat,
> http://www.openstreetmap.org/?lat=52.36332&lon=4.93747&zoom=17&layers=B0F
> <http://www.openstreetmap.org/?lat=52.36332&lon=4.93747&zoom=17&layers=B0F>
> ,
>  vind ik gewoon raar staan, in de kaart. Aan de andere kant snap ik dat
> het leuke data is, en je als je bijvoorbeeld een fietskaart zou maken,
> je graag wilt weten waar fietspaden zijn die zo los mogelijk zijn. Dat
> [...]
Wat jij hier allemaal noemt zijn render 'problemen' en heeft niks met de
onderliggende data van doen. Die twee dingen moet je goed uit elkaar
houden. Hoe beter we de data maken, hoe beter en diverser we de kaarten
kunnen maken, dat betekend in mijn ogen niet dat je dit soort shortcuts
moet maken.

Het wegenbestand up-to-date houden kost veel werk maar daar kies je zelf
voor. Mocht een weg van positie veranderen en dat ga je mappen, dan kost
het helemaal niet zoveel meer moeite om de fietspaden ook mee te nemen
(of je verwijderd ze en laat het mappen van de fietspaden aan een ander
over).

Nog een analogie voor de discussie: Stel (hypothetisch) dat een
uitbreiding van de betuwelijn wordt aangelegd naast een bestaand spoor
en daarvoor moet de snelweg die er ook naast ligt verplaatst worden dan
doe je dat toch? Dan ga je ook niet denken: ik had liever gehad dat de
spoorbaan en de snelweg maar 1 lijntje in de data zijn. Toch? Of ga ik
nu te ver?