[OSM-talk-nl] Eerste dag Mapping Party 2.0

Gert Gremmen Administrator at ce-test.info
Sun Oct 28 15:10:29 UTC 2007

Naar aanleiding van de discussie
Op het Amsterdamse mapping weekend heb ik
de volgende samenvatting gemaakt
(althans van de zaterdag).
Het lijkt me zinvol als jullie
hierop reageren, corrigeren en verbeteren.
Van van het totaal wil ik volgende week
een wiki pagina te maken.

Over de voortgang van de map:

Ik wilde het volgende concluderen:

Er zijn 6 topics die aandacht verdienen:

1 Correctie van aanwezige fouten in de huidige AND map
  - easter eggs
  - slordigheden door het mappen direct uit GPS data (niet haakse wegen enz)
  - correctie van import onvolkomenheden (pedestrian o.a.)
  - gemeente grenzen en bebouwde kom

2 Ontbrekende zaken van GEO aard
  -bos
  -park
 - water
  - bus en tram routes
 - amenity's van allerlei aard
  - recreatieve routes
 - grondsoorten ? Cultuur gebieden Taalgebieden (ga zo maar door)
 - niche
  - land uses

3 Toevoegen van routerings zaken
  - verifieren van routes (onbereikbare plekken)
  - koppelen van routes tussen weg voet trein fiets auto voor mixed routing
  - toevoegen van routesoorten
    -- waterways
    --OV-routes
    --fietsroutes
    --wandelpaden
    --rolstoelen  (ivm oneffenheden)
    --blinden etc etc

4 Up to date houden van de data
  -- nieuwe wegen en wijken

5 Ontwikkelen van eerste applicaties
  -- mixed routeplanners

6 Beschermen van de data

Voor 1 zijn we afhankelijk van onze mappers die gewapend met
een allesziend oog, blocnote en GPS en eventuele lokale
kennis van alles kunnen verbeteren. Dat is een probleem
omdat we nog niet geheel Nederland kunnen dekken met
de beperkte aantallen mensen.

Voor 2 kunnen we op zoek naar bestaande bestanden, om die te
importeren. Middels voorbeelden van zelf gecreëerde routes
kunnen we bedrijven, autoriteiten en instanties misschien
overtuigen. Hoe meer donaties, hoe makkelijker dat gaat worden.

Voor 3 denk ik aan software die volautomatisch verifieert
of elke weg, sportgelegenheid station en/of  andere interessante
plek bereikbaar is, en fouten markeert. Dat moet gebeuren voor
elk type vervoer !

4 Het detecteren van nieuwe wegen/wijken is mogelijk door
onszelf, maar ook door software die geïmporteerde GPX
tracks  vergelijkt met de bestaande routes, en daarop
signaleert.

5 Ontwikkelen van applicaties.
Staat nu open voor een ieder.
Het lijkt mij nuttig een soort
ontwikkelingskit te schrijven waarmee
derden redelijk snel aan de slag kunnen.
Die kit zou dan voornamelijk moeten bestaan
uit een goede beschrijving van de dataset
en methoden om de on- resp offline
te kunnen toepassen.
Er moet ook een systeem worden ontwikkeld
waarmee derden hun off-line data up-to date kunnen
houden. Een eenvoudig methode is een
regelmatige kopie beschikbaar te stellen, maar
dat leent zich natuurlijk niet voor alle
applicaties. Een diff methode kan de
distributie vereenvoudigen.
Het vertalen van de databeschrijving
uit de wiki kan worden uitbesteed, maar de aanwezige
gelden moeten daarvoor nog in november worden gebruikt.

6 Onze databestanden zijn kwetsbaar. Door
het open karakter  kunnen zij door een
ieder (inclusief wijzelf) verminkt raken.
Door middel van "versioning" kan elke
wijziging worden teruggedraaid, maar
misschien is een iets proactievere benadering
nodig. (Inschrijven, ID-verificatie, verschillende
niveaus van rechten ). En, hoe gaan de
dat modereren, en wie mag dat dan doen zijn de vragen
die dan onmiddellijk rijzen

Het was een vruchtbare 1ste dag...
We mogen Zoran nog wel even bedanken voor
de gastvrijheid en de boterhammetjes.

Gert Gremmen