[OSM-talk-nl] open source quadrocopter i.v.m. openaerialmap.org

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Tue Oct 30 14:50:30 GMT 2007

En foto's kun je georefereren en dus gebruiken als onderlegger voor het
tekenen van straten, gebouwen, bossen, parken etc.

De truc is dat je in het gebied waar je de foto vluchten maakt een
aantal referentiepunten herkenbaar vanaf hoogte (b.v. vlag met
Openstreetmap logo). Op deze referentie punten stel je een GPS apparaat
op. Hiermee worden de lat/lon coordinaten van de referentiepunten bekend.
Dan ga je op kantoor eerst alle foto's aan elkaar plakken met
foto-stitching software. Vervolgens draai je de gecompileerde afbeelding
in een GIS pakket zo dat deze acceptabel ligt t.o.v. de werkelijkheid,
door de herkenbare referentiepunten op de juiste lat/lon
coordinaatpunten te schuiven. (Een dergelijke "georeferencer" functie is
standaard in qGIS aanwezig)
Daarna lekker straatjes overtrekken en klaar is klara!

Misschien leuk om een keer een testcase op te zetten?

Koen Huybrechts schreef:

> Mja, naast de prijs, vraag ik me ook het nut af van dit toestel voor het
> hele mapping-project? Als ik goed gelezen heb op de site, dan is het
> enkel bedoeld om foto's te nemen...
>
> koko

Milo van der Linden
skype: milovanderlinden <skype:milovanderlinden?add>
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bij het betreffende
medium behorende voorwaarden. The information in this message reflects
my personal opinion and not that of a company or public body. All rights
reserved.If this message is contained in a mailing-list or community,
the rights on the medium are automatically adapted.