[OSM-talk-nl] OpenStreetMap WMS server

Bert Muijtstege bert_muijtstege at hotmail.com
Tue Oct 30 17:37:21 GMT 2007

Heeft Iemand al eens hier naar gekeken ?
http://www.tegmento.org/gpsylon/

Zou mooi zijn dat je van een openstreetmapserver via je Gps kunt tracken.
Ik ben zelf niet thuis in Java, maar bijvoorbeeld een route plannen en je tracks naar je garmin uploaden
zou al mooi zijn.
 wat de expediaserver is weet ik niet, maar ik hoor van alles over WMS...
Dit programma is opensource en geschreven in Java, en volgens mij zijn er hier mensen die hier goed in thuis zijn :-))
.. en ik zou het leuk vinden om bijvoorbeeld mapsource van mijn pc af te kunnen halen.

Bert

Date: Mon, 29 Oct 2007 16:58:54 +0100From: mlinden at zeelandnet.nlTo: talk-nl at openstreetmap.orgSubject: Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap WMS server
Leuk om te zien dat jullie hier ook actief mee bezig zijn!Als je i.p.v. een standaard openLayer layer deze gebruikt:new OpenLayers.Layer.WMS.UntiledDan behandelt ie de WMS als één plaatje wat de snelheid met een factor 9 verhoogt. Waarom? Als je een tiled server gebruikt wordt mapserver voor elke afzonderlijke tile aangeroepen. Per tile zal mapserver dan een compleet plaatje opbouwen. Dit is in het geval de rendering live plaatsvindt niet efficient. Wél bij pre-rendered tiles!Om een voorbeeld te bekijken van het javascript voor een werkende RD koppeling kun je even spieken op:http://www.mapserv.nl/init.jsOok is mijn WMS server gepromoot naar producte, ik zie dat je de oude URL nog gebruikt. De nieuwe is:http://www.mapserv.nl/cgi-bin/mapserv.exe?map=E:\\mapconfig\\osm.map&SRS=EPSG:28992

Ja, deze goochem heeft www.mapserv.nl in gebruik genomen. ;-)

Je ziet dat ik naast dat ik de EPSG in de init.js definieer ook nog aan mijn mapserver vertel dat ie wel in EPSG:28992 moet aanbieden. Anders krijg je een verwrongen kaart.

Mijn eigen OpenLayers voorbeeld dat gebruik maakt van bovengenoemde init.js staat op http://www.mapserv.nl

Happy hunting!

P.S. beetje reclame voor mijzelf, mocht je behoefte hebben aan WMS hosting (het beschikbaar stellen van eigen, niet OSM kaart-data via Mapserver) dan kun je bij mij terecht voor aantrekkelijke hosting fees. Uiteraard krijg je dan localhost access naar de OpenStreetMap/AND kaart geheel kostenloos tot je beschikking!

Richard Duivenvoorde schreef:
Hoi,
Je moet OpenLayers even vertellen dat je de kaart in 28992 wilt:
als je bijvoorbeeld op deze manier een map definieert:

map = new OpenLayers.Map('map',  {
         'projection':'EPSG:28992',
         'units':'m',
         'maxExtent':new OpenLayers.Bounds(-20000,300000,300000,650000),
         'resolutions':[1, 2.5, 5, 10, 50, 100, 175, 256, 512],
         });

layer = new OpenLayers.Layer.WMS.Untiled( "Milo",
"http://82.176.214.209/cgi-bin/mapserv.exe?map=/ms4w/apps/mappingworlds/service/ANDNL.map&version=1.1.1&service=WMS",
         {layers:
'woonkern,Industrie,Recreatie,Industrie,Parken,Water,bos,Spoorwegen,Wegen,Stations,begraafplaats',
'FORMAT':'png', 'transparent':'false'} );

map.addLayer(layer);
map.zoomToMaxExtent();

Krijg je dit soort url's:
http://82.176.214.209/cgi-bin/mapserv.exe?map=/ms4w/apps/mappingworlds/service/ANDNL.map&version=1.1.1&service=WMS&LAYERS=woonkern%2CIndustrie%2CRecreatie%2CIndustrie%2CWegen%2CSpoorwegen%2CParken%2CWater%2Cbos%2CStations%2Cbegraafplaats&FORMAT=png&TRANSPARENT=false&REQUEST=GetMap&STYLES=&EXCEPTIONS=application%2Fvnd.ogc.se_inimage&SRS=EPSG%3A28992&BBOX=-272610%2C234425%2C546590%2C720825&WIDTH=1600&HEIGHT=950

en ziet nl er weer ok uit. (let niet op de laag(volgorde), even gauw bij
elkaar gesprokkeld).

Richard

Peter Peterse wrote:

Hallo Richard en de rest natuurlijk ook,

Een uitgebreidere handleiding dan
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Mapnik en dan het onderdeel
osm2pgsql heb ik nog niet beschikbaar. Ben er overigens al wel mee bezig.

Tot op heden maak ik gebruik van Milo's WMS server in combinatie met een
WMS van Rijkswaterstaat.
<http://www.xs4all.nl/~ppeterse/openstreetmap/index.html>

Zowel Milo's WMS als Rijkswaterstaat ondersteunen volgens de XML
EPSG:28992
<http://www.mapserv.nl/cgi-bin/mapserv.exe?map=E:\mapconfig\osm.map&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetCapabilities&SERVICE=WMS>
<http://www.rijkswaterstaat.nl/services/geoservices/basispakket/nationaalwegenbestand?VERSION=1.1.1&REQUEST=GetCapabilities&SERVICE=WMS>

Maar als ik de eigenschappen van een plaatjes vanuit mijn voorbeeld
OpenLayer pagina opvraag staat er: SRS=EPSG%3A4326

Met als resultaat een "plat" samen gedrukt Nederland.

Alvast bedankt.

Peter.

Milo van der Linden skype: milovanderlindenmlinden at zeelandnet.nlmilovanderlinden@gmail.commilo at 3dsite.nlhttp://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum, mailing-list of community dan gelden automatisch de bij het betreffende medium behorende voorwaarden. The information in this message reflects my personal opinion and not that of a company or public body. All rights reserved.If this message is contained in a mailing-list or community, the rights on the medium are automatically adapted.