[OSM-talk-nl] OpenStreetMap WMS server

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Mon Oct 29 15:58:54 GMT 2007

Leuk om te zien dat jullie hier ook actief mee bezig zijn!

Als je i.p.v. een standaard openLayer layer deze gebruikt:
new OpenLayers.Layer.WMS.Untiled

Dan behandelt ie de WMS als één plaatje wat de snelheid met een factor 9
verhoogt. Waarom? Als je een tiled server gebruikt wordt mapserver voor
elke afzonderlijke tile aangeroepen. Per tile zal mapserver dan een
compleet plaatje opbouwen. Dit is in het geval de rendering live
plaatsvindt niet efficient. Wél bij pre-rendered tiles!

Om een voorbeeld te bekijken van het javascript voor een werkende RD
koppeling kun je even spieken op:

http://www.mapserv.nl/init.js

Ook is mijn WMS server gepromoot naar producte, ik zie dat je de oude
URL nog gebruikt. De nieuwe is:

http://www.mapserv.nl/cgi-bin/mapserv.exe?map=E:\\mapconfig\\osm.map&SRS=EPSG:28992

Ja, deze goochem heeft www.mapserv.nl in gebruik genomen. ;-)

Je ziet dat ik naast dat ik de EPSG in de init.js definieer ook nog aan mijn mapserver vertel dat ie wel in EPSG:28992 moet aanbieden. Anders krijg je een verwrongen kaart.

Mijn eigen OpenLayers voorbeeld dat gebruik maakt van bovengenoemde init.js staat op http://www.mapserv.nl

Happy hunting!

P.S. beetje reclame voor mijzelf, mocht je behoefte hebben aan WMS hosting (het beschikbaar stellen van eigen, niet OSM kaart-data via Mapserver) dan kun je bij mij terecht voor aantrekkelijke hosting fees. Uiteraard krijg je dan localhost access naar de OpenStreetMap/AND kaart geheel kostenloos tot je beschikking!

Richard Duivenvoorde schreef:
> Hoi,
> Je moet OpenLayers even vertellen dat je de kaart in 28992 wilt:
> als je bijvoorbeeld op deze manier een map definieert:
>
> map = new OpenLayers.Map('map',  {
>          'projection':'EPSG:28992',
>          'units':'m',
>          'maxExtent':new OpenLayers.Bounds(-20000,300000,300000,650000),
>          'resolutions':[1, 2.5, 5, 10, 50, 100, 175, 256, 512],
>          });
>
> layer = new OpenLayers.Layer.WMS.Untiled( "Milo",
> [...]

Milo van der Linden
skype: milovanderlinden <skype:milovanderlinden?add>
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>
milovanderlinden at gmail.com <mailto:milovanderlinden at gmail.com>
milo at 3dsite.nl <mailto:milo at 3dsite.nl>
http://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bij het betreffende
medium behorende voorwaarden. The information in this message reflects
my personal opinion and not that of a company or public body. All rights
reserved.If this message is contained in a mailing-list or community,
the rights on the medium are automatically adapted.