[OSM-talk-nl] RD_TYPE en RD_LEVEL conversie

Henk Hoff osm at toffehoff.nl
Sat Sep 1 09:41:55 UTC 2007

Wanneer ik naar de kaart kijk, denk ik toch dat we de conversie met
betrekking tot RD_TYPE en RD_LEVEL van de AND data niet goed mee omgaan.

Wanneer ik bijvoorbeeld rondom Assen kijk, zie ik ineens behoorlijk meer
autowegen. Voorbeeld:
- de N33 (van Assen naar Veendam) is een autoweg. Daar staat ook zo'n
vierkant blauw bord met een auto erop bij de weg en je mag er 100 km/u
rijden. Dit wordt in de geconverteerde AND-data ook als primary
weergegeven. OK.

- de N371 (van Assen naar Havelte) is een doorgaande weg. Buiten de
bebouwde kom mag je er 80 en binnen de bebouwde kom 50. Deze wordt in de
geconverteerde AND-data ook als primary aangegeven, terwijl ik toch
eigenlijk vind dat het maximaal een secondary kan zijn.

Het probleem komt erdoor dat tbv routing doeleinden de laatst genoemde
weg als even belangrijk wordt gezien als een autoweg (RD_LEVEL), terwijl
het een qua wegprofiel een ander is (RD_TYPE).

Ik zou toch (nu nog) willen voorstellen om bij de conversie naar de
highway type alleen te kijken naar de RD_TYPE en niet meer naar
RD_LEVEL.  RD_LEVEL heeft te maken met routing en niet meer hoe de weg
getoond moet worden op de kaart. Ik kan me wel voorstellen de RD_LEVEL
als een aparte tag mee te nemen. Aangezien die toch niet van invloed
hoeft te zijn op de rendering van de basiskaart zou dat geen probleem
moeten zijn. Wanneer er iemand in de toekomst routekaarten wil maken
(zoals de gratis doorgaande wegenkaarten van de ANWB), kan die dan
alsnog die tag gebruiken.

Punt is: je moet op de kaart de wegen tonen op de wijze hoe die eruit
ziet en niet hoe je 'm voor routeringdoeleinden zou moeten zien. Zodat
je, met de kaart in de hand ook makkelijker kunt zien waar je bent.
Wanneer je op een weg zit die eruit ziet als een tertiary, maar die
wordt op de kaart aangegeven als primary begin je toch wel even te
twijfelen. Eerst aan jezelf en dan aan de kaart. Dat eerste vind ik
minder erg dan de laatste ;-)

Dus mijn voorstel:
highway tag >> RD_TYPE
highway_routeas tag >> RD_LEVEL (die tag heb ik nu zelf even bedacht)

Groet,
Henk H.