[OSM-talk-nl] Fietsnodes

Sebastiaan Lampo sebastiaan.lampo at gmail.com
Sun Apr 6 22:46:55 BST 2008

Hoi,

ik ben net begonnen met ook een aantal fietsnodes toe te voegen in de
buurt van Gent (B). Met het matige weer ben ik dan maar ook even kort
de fiets opgesprongen. Ik heb nu wel twee vraagjes hierover:

- als een node eigenlijk midden op een kruispunt ligt en je maakt de
fietspaden aan beide zijden aan als aparte wegen (omdat ze
bijvoorbeeld soms duidelijk afwijken van de hoofdweg) dan krijg je
toch rare zaken? De fietser die langs de node rechtdoor wil, zou dan
schijnbaar tot het midden van de straat moeten om daarna op zijn
stappen terug te keren en verder te rijden.
Hoe los je dit op? Is er een systeem om 2 verschillende nodes dezelfde
nummer te geven met een relatie ofzo?
Of plaats ik de node artificieel aan 1 kant van de weg en laat dan de
fietser maar in 1 richting de hele straat oversteken?

- Ik was in de overtuiging dat je de wegen in een relatie niet moet
splitsen omdat hij automatisch zou overgaan van de ene weg op de
andere bij de kruispunten. maw: als ik een weg heb over nodes A-B-C
met afsplitsing B-D en de fietsroute loopt als A-B-D, dat ik dan de
volledige wegen A-C en B-D kon opnemen omdat hij bij het interpreteren
ziet dat B het kruispunt is. Klopt dit?
Indien niet, moet ik dan effectief elke weg beginnen splitsen om die
routes te doen kloppen? Als ik zo'n weg splits moet ik hem eigenlijk
opnieuw samenvoegen in een relatie, juist?

Bedankt,

Sebastiaan