[OSM-talk-nl] Fietsnodes

Eugene van der Pijll eugene at vanderpijll.nl
Sun Apr 6 21:56:55 UTC 2008

Sebastiaan Lampo schreef:
> - Ik was in de overtuiging dat je de wegen in een relatie niet moet
> splitsen omdat hij automatisch zou overgaan van de ene weg op de
> andere bij de kruispunten. maw: als ik een weg heb over nodes A-B-C
> met afsplitsing B-D en de fietsroute loopt als A-B-D, dat ik dan de
> volledige wegen A-C en B-D kon opnemen omdat hij bij het interpreteren
> ziet dat B het kruispunt is. Klopt dit?

Nee. Als je zowel de wegen ABC als BD opneemt in de route, hoe weet de
renderer dan dat de route A-B-D loopt, en niet C-B-D?

(Als de route nog langer is, bijvoorbeeld EABD, en de way EA onderweg
niet langs C komt, dan kan het natuurlijk wel automatisch...)

> Indien niet, moet ik dan effectief elke weg beginnen splitsen om die
> routes te doen kloppen?

Ja.

> Als ik zo'n weg splits moet ik hem eigenlijk
> opnieuw samenvoegen in een relatie, juist?

Nee. We voegen (nog) geen relaties toe voor wegen die logischerwijzze
bij elkaar horen, maar in OSM uit meerdere ways bestaan.

Eugene