[OSM-talk-nl] Gemeente grenzen

peter welten pwelten at zonnet.nl
Tue Apr 8 18:43:10 UTC 2008

Hallo,

Ik ben bezig een programma te schrijven om de OSM data te gerbuiken voor
navigatie (routing etc).  Als input gebruik ik een uitsnede van de OSM
dump (XML formaat). Bij het zoeken naar steden (om straatnamen daarin te
vinden) stuit ik op een aantal problemen. De plaatsen zoek ik mbv
boundary=administrative en admin_level=8 in de way's. Voor het
nederlandse gebied werkt dit vrij goed, maar heb ik bv 2 definities van
Almere, 2 van amsterdam, 20 van baarle-nassau, en 5 definities van
zwolle. Is er iemand die weet waarom sommige steden zovaak gedefinieerd
zijn?. Ik zou wel alle definities kunnen samenvoegen, maar dat lijkt ook
niet handig omdat sommige plaatsnamen meerdere keren kunnen voorkomen,
en toch geheel verschillende gemeentes kunnen zijn.

In het buitenland (stuk van belgie en duitsland) vind ik bijna helemaal
geen steden. Als ik in de XML kijk zie ik wel wat way's getagged met
boundary=administrative admin_level=8, maar dan zonder name=.... en met
left:.... right:..... Helaas lijken dat bijna altijd maar korte grens
fragmenten te zijn, en geen grens van een hele gemeente. Is er iemand
die weet hoe dit moet werken, bv een relatie om aan te geven welke way's
tezamen een gemeente grens vormen? Ik heb al gezocht op
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Key:border_type#border_type en
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Talk:Key:boundary#Expanded_usage
, maar kon niet echt iets verhelderends vinden. Of is de data er gewoon
nog niet?

Peter