[OSM-talk-nl] Amsterdam, huizenblokken intekenen

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Thu Apr 17 10:59:14 BST 2008

Goed punt van de huisnummers.
Er is daar ook discussie over op de wiki.
Ik ben van mening dat we de huisnummers aan de straatsegmenten moeten
hangen met een viertal tags.
Ik heb als voorbeeld mijn straat (way 7369384) getagd:

martijns-mbp:~ mvexel$ curl http://api.openstreetmap.org/api/0.5/way/7369384
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<osm version="0.5" generator="OpenStreetMap server">
   <way id="7369384" visible="true"
timestamp="2008-04-17T10:10:58+01:00" user="mvexel">
     <nd ref="46296689"/>
     <nd ref="46297663"/>
     <tag k="houseno:left-max" v="380"/>
     <tag k="name" v="Rustenburgerstraat"/>
     <tag k="created_by" v="Potlatch 0.8a"/>
     <tag k="houseno:right-max" v="381"/>
     <tag k="houseno:left-min" v="426"/>
     <tag k="AND_nosr_r" v="15218591"/>
     <tag k="highway" v="unclassified"/>
     <tag k="houseno:right-min" v="425"/>
     <tag k="oneway" v="1"/>
   </way>
</osm>
martijns-mbp:~ mvexel$

Zie ook http://www.openstreetmap.org/edit.html?lat=52.351279&lon=4.89035&zoom=18

Je ziet hier dat ik de volgende tags heb gebruikt:

* houseno:left-min
* houseno:left-max
* houseno:right-min
* houseno:right-max

Wat left en right en min en max is wordt bepaald door de richting van
de way.
Left en right zijn de straatzijden, kijkend in de richting van de way.
Min en max zijn de huisnummers aan het begin resp. aan het eind van de
way, ook kijkend in de richting van de way. Merk op dat min dus groter
dan max kan zijn.

Ik koester geen illusie dat er spoedig overal in NL huisnummers
beschikbaar zullen zijn, maar ik wil wel graag dat we voorbereid zijn.
Zal dit voorstel ook toevoegen aan de internationale wiki-discussie
over huisnummers.

--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.schaaltreinen.nl/

Op 16 apr 2008, om 23:14 heeft Eugene van der Pijll het volgende
geschreven: