[OSM-talk-nl] Fietskaart : heen en weer, weer en heen

Lambertus osm at na1400.info
Fri Apr 18 13:53:16 BST 2008

Steven te Brinke wrote:
> Er is momenteel nog geen manier afgesproken om de verschillen tussen
> heen- en terugweg te taggen. Mijn voorstel zou zijn er één relatie van
> te maken en met behulp van de rollen van de elementen uit deze relatie
> aan te geven welke weg welke kant uit is:
> de knooppunten krijgen als rol 'begin' en 'end' en de wegen die slechts
> voor één richting zijn bedoeld een 'forward' of 'backward' om aan te
> geven of het de heen- danwel de terugweg is. De rollen zijn optioneel,
> alleen als je 'forward' of 'backward' gebruikt, moeten 'begin' en 'end'
> [...]
Ik heb tot nu toe ook alleen fietsroutes gemapt waarbij de heen- en
teruggaande route over dezelfde wegen ging. Maar aangezien er zeer veel
wegen zijn met fietspaden aan weerszijden van de weg houd dat snel op.

Helaas kan niet alle mogelijkheden overzien maar het lijkt me dat de
forward/backward i.i.g. voldoet voor:
- Knooppunten routes:
Forward = route van laag naar hoog nummer.
Backward = route van hoog naar laag nummer.

- LF routes
Heengaande routes (bijv. LF 4a) = forward
Teruggaande routes (bijv. LF 4b) = backward

Vraagje: voor een knooppunt route waarbij alleen een klein stukje
gescheiden wegen gebruikt, moet ik dan twee relaties aanmaken van begin
node naar eind node en terug of alleen een backward relatie voor het
kleine stukje dat aan de andere kant van de weg ligt?