[OSM-talk-nl] Fietskaart : heen en weer, weer en heen

Steven te Brinke s.tebrinke at student.utwente.nl
Fri Apr 18 20:01:00 UTC 2008

Gert Gremmen schreef:
> - Knooppunten routes:
> Forward = route van laag naar hoog nummer.
> Backward = route van hoog naar laag nummer.
>
> - LF routes
> Heengaande routes (bijv. LF 4a) = forward
> Teruggaande routes (bijv. LF 4b) = backward
Dit is ook een mogelijkheid, maar ik dacht er aan om gewoon één van de
punten met 'begin' en de ander met 'end' te taggen, dat is generieker
omdat je niet hoeft te definiëren welk punt standaard het begin is, dus
werkt het bijvoorbeeld ook met busroutes waar dat lastiger te definiëren is.

Cartinus schreef:
> In de Engelstalige wiki is al lang een definitie voor wat de roles forward en
> backward kunnen betekenen in de context van routes. Als je nu voor
> fietsroutes in Nederland iets anders wil doen, gebruik dan alsjeblieft andere
> namen voor de roles. Als je dat niet doet dan volgt één mapper de ene
> definitie en een andere mapper de andere. Vervolgens weet je niet wat er
> bedoeld is.
Dat had ik nog niet gezien, maar het is inderdaad niet handig om deze
namen tweemaal te gebruiken. Echter vind ik het nogal jammer dat hierbij
de betekenis is gebaseerd op de richting van de weg. Er is al zoveel
discussie dat we liever op een weg geen tags zetten waarvoor de richting
van de weg bepalend is, omdat dat onduidelijk is. Als je in een relatie
dat ook gaat doen, wordt het volgens mij nog veel onduidelijker. Dan
moet je namelijk als een weg van richting wordt veranderd, ook alle
relaties nazoeken op forward en backward rollen. Maar misschien is dit
dan een discussie die op de engelstalige lijst gevoerd moet worden. Er
is dus al wel een standaard manier om de richting te taggen en twee
verschillende manieren lijkt mij inderdaad niet handig.

Steven