[OSM-talk-nl] Fietskaart : heen en weer, weer en heen

Eugene van der Pijll eugene at vanderpijll.nl
Fri Apr 18 16:56:53 BST 2008

Gert Gremmen schreef:
> Bij het taggen van fietsroutes langs grote wegen, en vooral in steden
> is er een beduidend verschil (zoom 16) tussen heen en terugwegen:
> Kijk maar eens hier in Den Haag op een kruispunt:
>
> <http://tile.openstreetmap.nl/~rubke/fietskaart/index.html?zoom=16&lat=5
> 2.05046&lon=4.28589&layers=B00>
>
> Wat doen we nu, alleen taggen waar het verschilt, of de hele
> track 2x of erop vertrouwen dat de dames en heren fietsers meer
> dan stro in de kop hebben en dus ook de bordjes lezen... ????

Mijn mening:
Zowel heen als terugweg taggen; rollen "forward" en "backward"
toevoegen waar nodig. Dat rendert niet zo goed, maar we moeten de
database niet aanpassen aan de renderers.

Dat de routes breder worden op de kaart vind ik niet erg; op grote
schalen zie je dat toch niet, en op kleine schaal is dat duidelijk omdat
beide richtingen dan gekleurd zijn. Dat de routes donkerder worden is
niet mooi, maar dat moet in de renderer aangepast worden.

Ik zie dat je slechts 1 node per knooppunt heb getagd (meestal), en wel
op de lokatie van de plattegrond die bij de node hoort. Het lijkt me
inderdaad logisch om op een kaart het nummer daar te zetten, maar
eigenlijk zou je alle nodes die bij het kruispunt horen, moeten taggen.
Dat is het best voor een routeplanner. Die kan dan een route volgen tot
aan de eerset node met een bepaald cijfer; en daarna verder gaan met de
volgende sectie van de route. Dan heb je dus 2 soorten nodes nodig.

Eugene