[OSM-talk-nl] tagwatch correcties

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Sat Apr 19 10:00:49 BST 2008

Hoi,

Naar aanleiding van de vernieuwde (2 april 2008) tagwatch  pagina
(http://etricceline.de/osm/netherlands/tags.htm) heb ik wat correcties
gedaan. Slechts ter info mocht iemand anders ook dergelijke correcties willen
uitvoeren volgt hieronder een lijst van de tags die ik heb aangepast. De
tagwatch wordt namelijk niet regelmatig vernieuwd.
Omdat de bounding box niet strak om Nederland heen zit zijn betreft het ook
tags in Duitsland en België. Die heb ik als Europeaan :) natuurlijk ook
zoveel mogelijk verbeterd.

Mocht iemand mij kunnen vertellen hoe ik spaties (en andere rare tekens) in
een tag moet 'coderen' in de url als ik de betreffende elementen opvraag via
de osmxapi dan hoor ik dat graag. Misschien kan het handiger maar ik 'doe een
wget' naar de server, bijv.:
wget http://www.informationfreeway.org/api/0.5/*[highway=residenial]
[bbox=3.35376,50.57484,7.22095,53.51513] -O highway_residenial.osm

Vriendelijke groeten
Lambert Carsten

Hier volgt de lijst met tags die ik reeds gedaan heb met wat info (als het
handiger is de lijst als zip toe te voegen, ivm linebreak in email, laat het
mij weten):
highway=residenial -gewijzigd in highway=residential
highway=bridge -gewijzigd in bridge=yes
highway=cycleawy -gewijzigd in highway=cycleway
highway=cyclepath -gewijzigd in highway=cycleway
highway=path -gewijzigd in highway=cycleway
highway=cycle -gewijzigd in highway=cycleway
highway=unclassifed -gewijzigd in highway=unclassified
oneway=t -gewijzigd in oneway=1 (true)
oneway=2 -verwijderd
oneway=0 -verwijderd
oneway=y -gewijzigd in oneway=1 (yes)
oneway=ture -gewijzigd in oneway=1 (true)
oneway=ye -gewijzigd in oneway=1 (yes)
amenity=cemetery -gewijzigd in landuse=cemetery (area) of amenity=grave_yard
(node)
amenity=church -gewijzigd in amenity=place_of_worship
bridge=1 -gewijzigd in bridge=yes
bridge=false -gewijzigd in bridge=yes
bridge=starvinmarvin -verwijderd
bridge=y -gewijzigd in bridge=yes
bridge=Yes -gewijzigd in bridge=yes
natural=Land -gewijzigd in natural=land
railway=way -verwijderd (van voor AND in Maastricht)
railway=lightrail -verwijderd (was onzin)
railway=metro_station -verwijderd (node van een fietspad)
railway=921 -gewijzigd in ref=921
junction=roundabount -gewijzigd in junction=roundabout
junction=rounabout -gewijzigd in junction=roundabout
junction=traffic_lights -gewijzigd in highway=traffic_signals
junction=traffic_signals -gewijzigd in highway=traffic_signals
junction=mini_roundabout -gewijzigd in highway=mini_roundabout (node) of
junction=roundabout (way)
bicycle=opposite -gewijzigd in cycleway=opposite
bicycle=opposite_lane  -gewijzigd in cycleway=opposite_lane
bicycle=track  -gewijzigd in cycleway=track
bicycle=foot -gewijzigd in foot=yes
cycleway=residential be:-gewijzigd in highway=residential nl: -verwijderd,
leftover van voor AND
cycleway=path -gewijzigd in cycleway=track
leisure=playgound -gewijzigd in leisure=playground
leisure=play_ground -gewijzigd in leisure=playground
leisure=sport_centre -gewijzigd in leisure=sports_centre
leisure=sports_center -gewijzigd in leisure=sports_centre
sport=Tennis -gewijzigd in sport=tennis
shop=doityouself -gewijzigd in shop=doityourself
shop=cycle -gewijzigd in shop=bicycle
shop=MediaMarkt -gewijzigd in shop=electronics en name=MediaMarkt
access=Private -gewijzigd in access=private
access=privat -gewijzigd in access=private
access=residential -gewijzigd in access=destination
access=forbidden -gewijzigd in access=no
access=noexit -gewijzigd in noexit=yes
tourism=theme-park -gewijzigd in tourism=theme_park
tourism=youth_hostel -gewijzigd in hostel (ging om Stay ok in Amsterdam die
als voorbeeld in de features staat
<http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Tag:tourism=hostel> en kennelijk
later is gewijzigd naar youth_hostel. Is een hostel niet eigenlijk altijd een
jeugd herberg?)
noexit=No -verwijderd
crossing=roundabout -verwijderd (onlogische plek voor highway=crossing)
recycling:paper=true -gewijzigd in recycling:paper=yes
glass_bottles=yes -gewijzigd in recycling:glass_bottles=yes
no_exit=yes -gewijzigd in noexit=yes
paper=yes -gewijzigd in recycling:paper=yes
noxexit=true -gewijzigd in noexit=yes
cycle=yes meestal bicycle=yes
Layer=-1 -gewijzigd in layer=-1
Layer=1 -gewijzigd in layer=1 kan nog wat meer 'hulp' gebruiken
(http://www.openstreetmap.org/index.html?mlat=52.16991033311996&mlon=4.52051844514796&zoom=16)
Name= -gewijzigd in name=
bicyccle= -gewijzigd in bicycle=
place_of_worship=chapel -gewijzigd in description=chapel
residential=true -verwijderd, was ook highway=cycleway (in Eindhoven)
toerism=artwork -gewijzigd in tourism=artwork
toerism=camp_site -gewijzigd in tourism=camp_site
nam=Van Aerdtstraat -gewijzigd in name=Van Aerdtstraat
nam=Noorderlaan -gewijzigd in name=Noorderlaan
acces=yes -gewijzigd in access=yes
acces=permissive -gewijzigd in access=permissive
steps=yes -verwijderd en highway=service -gewijzigd in highway=steps (bij
Vleuten station)
Highway=traffic_lights -verwijderd (los in het veld in Duitsland)
leasure=park -gewijzigd in leisure=park
desription=Katholische öffentliche Bücherei St. Marien Labbeck -gewijzigd in
description=.. (in Duitsland)
Bridge=yes -gewijzigd in bridge=yes
recycling:glass_botles=yes -gewijzigd in recycling:glass_bottles=yes
nname= -gewijzigd in name= (in Duitsland)
buildiing=yes -gewijzigd in building=yes
pharmacy=Apotheek MedQ -gewijzigd in amenity=pharmacy en name=Apotheek MedQ
station=halt -verwijderd, nog een goed getagde node (in Duitsland)
naq=Gamma -gewijzigd in name=Gamma (fout van mij!)
cylceway=track -gewijzigd in cycleway=track
discription=Sommeltjespad -gewijzigd in description=Sommeltjespad
postalcode=2623RB6 -gewijzigd in postal_code=2623RB6 (verder begrijp ik het
nummer niet)
privat=yes -gewijzigd in access=private
Park=Park -gewijzigd in leisure=park
noxit=yes -gewijzigd in noexit=yes
Boat=no -gewijzigd in boat=no
train=railway_station -verwijderd, nog een goed getagde (AND) node
bilding=yes -gewijzigd in building=yes
bridgename= -gewijzigd in bridge_name=
postcode=2861 -gewijzigd in postal_code=2861 (in België)
nmae=Boltzplatz -gewijzigd in name=Boltzplatz
bidge=yes -gewijzigd in bridge=yes
road=Schutterijstraat -gewijzigd in name=Schutterijstraat (in België)
oneway=ya -gewijzigd in oneway=yes (in Duitsland)
tag=foot=yes -gewijzigd in foot=yes (Haarlem, kan nog wat correcties
gebruiken)