[OSM-talk-nl] Voorstellen en vragen

René Affourtit raffourtit at gmail.com
Sat Feb 23 10:16:50 UTC 2008

Even voorstellen,

Mijn naam is René Affourtit, woonachtig in Oosterhout (nb).
Voor het eerst van OSM gehoord in het radio 1 interview over de AND-import
(ja da is al een tijdje terug).

Naar aanleiding van dat verhaal ben ik eens wat meer naar gps gaan kijken.
Door wat ervaringen afgelopen zomer ontstond een wens om er zelf ook een te
hebben en dus heb ik recentelijk een venture HC aangeschaft.

In eerste instantie wil ik me nu gaan richten op de regionale fietspaden en
het fietsroute netwerk ten noord-westen van oosterhout. Maar ook in
Oosterhout zelf is er nog voldoende te doen zie ik.

Als beginners-stap wil ik het gebied ingesloten tussen A27, A59, Amertak en
de bebouwde kom [1] aanpakken. Nu is het nog erg leeg, in werkelijkheid
liggen er een aantal fiets- en wandelpaden.

Een paar vragen:
- Op de NL wiki beginners guide [2] staat:
"2. Aanmelden op de wiki. Voor het muteren vanuit de website, het inlezen
van ruwe GPS tracks en het bijwerken van de wiki."
Aanmelden op de wiki is toch alleen nodig om de wiki te veranderen, GPS
traces worden toch 'beheerd' op de OSM server?

- Is het noodzakelijk om GPS traces te gebruiken? Ik snap dat het een 'best
practice' om aan te tonen dat de gegevens niet van een kaart gekopieerd
zijn.
Bijvoorbeeld, ik weet dat er een fietspad langs de noordzijde van het
wilhelminakanaal loopt tussen Oosterhout en Dongen. Nu is dat een hoek waar
ik (tegenwoordig) nooit kom. Invoeren of wachten tot ik er toch een keer
langs fiets?

- Zijn er steden/gebieden die goed als voorbeeld te gebruiken zijn? Ik zag
dat bijvoorbeeld Assen al goed op de kaart stond.

Rene.

[1] http://www.openstreetmap.org/?lat=51.6721&lon=4.8698&zoom=14&layers=B0FT
[2] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Nl:Beginners_Guide