[OSM-talk-nl] Voorstellen en vragen

Lambertus osm at na1400.info
Sat Feb 23 10:50:27 UTC 2008

> Even voorstellen,
>
> Mijn naam is René Affourtit, woonachtig in Oosterhout (nb).
> Voor het eerst van OSM gehoord in het radio 1 interview over de AND-import (ja da is al een tijdje terug).

Welkom! Beter laat dan nooit ;-)

> Naar aanleiding van dat verhaal ben ik eens wat meer naar gps gaan kijken. Door wat ervaringen afgelopen
> zomer ontstond een wens om er zelf ook een te hebben en dus heb ik recentelijk een venture HC aangeschaft.

Dat is een prima GPS. Speciaal voor de niet al te grote afstanden, anders had je beter voor de HCx kunnen gaan. Volgens mij moet je met het tracken voor OSM rekening houden met het feit dat, als je de tracklog saved op je GPS, de tracklog gecomprimeerd wordt (er verdwijnt dus informatie). Het beste is dan ook om de tracklog zo in te stellen dat je in 1 keer de bedoelde rit mee kunt tracken. Dus met een interval van 1 sec kun je 10.000/60 = 166 minuten tracken. Een interval van 2 sec levert een dubbele tijdsduur op enz.

> Een paar vragen:
> - Op de NL wiki beginners guide [2] staat:
> "2. Aanmelden op de wiki. Voor het muteren vanuit de website, het inlezen van ruwe GPS tracks en het bijwerken van de wiki."
> Aanmelden op de wiki is toch alleen nodig om de wiki te veranderen, GPS traces worden toch 'beheerd' op de OSM server?

Dat lijkt me inderdaad een foutje. De wiki account is alleen voor de wiki. Voor editen, tracklogs uploaden en het forum is een account van de hoofdwebsite nodig.

> - Is het noodzakelijk om GPS traces te gebruiken? Ik snap dat het een 'best practice' om aan te tonen dat de gegevens
> niet van een kaart gekopieerd zijn.
> Bijvoorbeeld, ik weet dat er een fietspad langs de noordzijde van het wilhelminakanaal loopt tussen Oosterhout en Dongen.
> Nu is dat een hoek waar ik (tegenwoordig) nooit kom. Invoeren of wachten tot ik er toch een keer langs fiets?

Het uploaden van GPS tracks is niet vereist (bijvoorbeeld voor mensen uit China is het niet slim om dat te doen), maar tenzij je goede redenen hebt om het niet te doen zou ik het zeker wel doen.

Wat betreft dat fietspad; die kun je prima invoeren. Het enige wat je erbij hoort te doen is een tag toevoegen: source=local_knowledge

> - Zijn er steden/gebieden die goed als voorbeeld te gebruiken zijn? Ik zag dat bijvoorbeeld Assen al goed op de kaart stond.

Assen is een uitgebreid bewerkt gebied met veel details en fietspaden, maar op tagging/mapping niveau zitten er imho (sorry) erg veel foutjes in (bijv. fietspaden die wegen gelijkvloers kruisen maar waar geen gezamelijke node is aangemaakt.). Apeldoorn en omgeving is een ander gebied waar veel fiets- en bosspaden aangemaakt zijn. Maar ook daar zitten zat foutjes in (er is discussie geweest over het verschillend taggen van een fietspad langs een weg en een fietspad zonder aangrenzende weg). In andere steden zijn vaak ook al een boel fietspaden aanwezig, kijk gewoon wat rond.

Succes met mappen!