[OSM-talk-nl] Huisnummers AND in Karlsruhe formaat

Geert Schuring geert at schuring.eu
Tue Jul 29 10:14:50 UTC 2008

Ik vind het hele huisnummer verhaal een behoorlijk zinloze discussie. Laten
we eerst maar eens zorgen dat we zeker weten dat we alle straten en
fietspaden van nederland er goed in hebben zitten, en dat de kaart correct
routeerd, dan kunnen we daarna de blinde apen die zelf het huisnummer niet
kunnen vinden gaan helpen. Postcode vind ik nog wel nuttig, op kleine
apparaten kan dat makkelijker in te toetsen zijn dan een straatnaam.

Mijn idee voor huisnummers was om een straat in te delen in segmenten, en
deze een tag te geven waarin je aangeeft welke huisnummers aan dat segment
liggen. In een woonwijk geeft dat genoeg precisie. Of het nummer dan links
of rechts aan de weg zit vind ik vrij nutteloze informatie. In 50% van de
gevallen staat er maar aan 1 kant van de weg huizen. Aan een landelijke weg,
waar slechts om de zoveel honderd meter een woning staat, map ik de
oprijlaan als highway=service en voeg daar de straatnaam en huisnummer in
een tag aan toe. Tijdens het routeren naar zo'n adres krijg je dan netjes
een melding "over 100 meter rechtsaf" waarna je mooi de oprijlaan van het
gezochte adres oprijdt.

Het lijkt me goed om hier in Veenendaal over te praten.

Geert Schuring.