[OSM-talk-nl] renederen (hoofd)steden

Richard Duivenvoorde rdmailings at duif.net
Wed Jun 4 11:40:41 UTC 2008

Hoi Lambert,

ik weet (nog) niet de finesses van de mapnik-configuraties voor punten
en labels, maar ik heb wel vrij recent een mapserver-configuratie
gedaan. Het wordt eigenlijk nog complexer omdat we aan tiling doen.
Labels worden bij mapserver getoond of verschoven afhankelijk van o.a.
positie aan de rand (tiling geef meer 'randen'), overlapping (meestal
bij kaartlabels ongewenst) en dus volgorde (wie het eerst komt die het
eerst .. getekend wordt), buffers rondom labels, en je kunt tegenwoordig
ook prioriteit instellen (bij mapserver).

Feit blijft dat het erg moeilijk is om voor alle zoomlagen tegelijk een
eenduidige configuratie te krijgen. Door die veelheid aan regeltjes
vallen dus soms labels weg die wij als mens NIET zouden willen weg laten
(bv Amsterdam valt eerder weg dan Haarlem en Almere...). Puur een
samenspel van positie en volgorde van inlezen.
Wij hebben uiteindelijk op het hoogste nivo gekozen voor een aparte
'grote steden datasetje'...

Dit is ook de reden dat er voor topografische kaarten vaak een extra
'label'-laag is gemaakt, waar evt met de hand nog geschoven is om
sommige labels zichtbaar te maken.

Een (hiervoor al genoemde) oplossing zou zijn om meer nivo's/attributen
aan te maken voor de verschillende steden (en of dat dan populatie,
oppervlakte, of gewoon een belangrijkheidsgetal is), dat maak niet zo
uit, maar de verdeling nu: cities towns en villages is wat grof.
In het uiterste geval kun je het belangrijkheidsgetal van 0-20 laten
lopen, en zo voor elk zoomnivo precies bepalen welke labels je op wel
level wilt zien.

Conflicten zul je zoiezo houden, of je moet dus met de hand gaan labelen...

Groet

Richard Duivenvoorde

ps kijk maar eens naar google, die hebben dezelfde uitdagingen :-)