[OSM-talk-nl] Welke tags gebruiken we?

Lambertus osm at na1400.info
Wed Jun 4 15:11:49 UTC 2008

Geert Schuring wrote:
> Hallo,
>
> Ik heb een vraagje over het gebruik van tags. Bij mij in de omgeving (Ede)
> ben ik bosweggetjes in kaart aan het brengen, en bij het toevoegen aan OSM
> vroeg ik me het volgende af:
>
> Hoe tag je de volgende situaties:

Zo doe ik het:

> - Een zandweg waar je met een auto prima kunt rijden, maar die gesloten is
> voor alle verkeer. (rond wit bord, rode rand)
highway=track
access=no
+ wellicht:
bicycle=yes
foot=yes

> - Een zandweg waar je met een auto prima kunt rijden, maar die gesloten is
> voor auto's en motoren? (rond wit bord, rode rand met auto en motor in het
> wit)
highway=track
access=no
bicycle=yes
foot=yes

> - Een weg met een fietspad erlangs.
Als de fietsers op de weg fietsen en er geen doorgetrokken witte streep
tussen zit, dan: highway=wegtype + cycleway=lane

> - Een weg met een stukje berm en dan een fietspad erlangs.
highway=wegtype + bicycle=no voor de weg
highway=cycleway voor het fietspad
Dus twee lijntjes tekenen

Anderen doen ook wel:
1 lijntje tekenen, highway=wegtype + cycleway=lane

> - Een weg met een rij paaltjes en dan een fietspad erlangs.
idem als hierboven. Elk obstakel tussen de weg en fietspad (zelfs een
doorgetrokken witte streep) is (voor mij) reden om er een eigen way voor
te tekenen.

> Ik bedoel maar aan te geven: Is een gesloten zand weg met een astfalt
> fietspad erlangs gewoon een fietspad, of is het een zandweg waar je ook kunt
> fietsen?

Wat mij betreft dus een afgesloten zandweg plus een fietspad (twee
lijntjes). Ik kan me voorstellen dat in een krappe, drukke omgeving als
een binnenstad de voorkeur gegeven wordt aan de cycleway=lane oplossing.
Daar waar ruimte is ga ik het liefst voor de 'dubbele lijn' oplossing.

> Deze keuzes hangen af van de manier waarop de fietskaart bijvoorbeeld de
> informatie bevat. Als we willen kunnen routeren voor fieters moeten we dus
> elk fietspad langs een normale weg toevoegen als lijntje, of die weg een
> speciale tag geven.

Heel belangrijk is om op een weg waar fietsers niet mogen komen deze ook
als zodanig te taggen, dus bicycle=no (ook voor andere vervoersvormen
natuurlijk).