[OSM-talk-nl] Welke tags gebruiken we?

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Wed Jun 4 15:24:15 UTC 2008

On Wednesday 04 June 2008 16:53:02 Geert Schuring wrote:
> Hallo,
>
> Ik heb een vraagje over het gebruik van tags. Bij mij in de omgeving (Ede)
> ben ik bosweggetjes in kaart aan het brengen, en bij het toevoegen aan OSM
> vroeg ik me het volgende af:
>
> Hoe tag je de volgende situaties:
>
> - Een zandweg waar je met een auto prima kunt rijden, maar die gesloten is
> voor alle verkeer. (rond wit bord, rode rand)
access=no toevoegen

> - Een zandweg waar je met een auto prima kunt rijden, maar die gesloten is
> voor auto's en motoren? (rond wit bord, rode rand met auto en motor in het
> wit)
Dit is een stuk moeilijker omdat (volgens mij) er geen hiƫrarchie is in de osm
access restricties, dus motorcar=no impliceert niet goods=no (lichte
vrachtwagens), terwijl dat (alweer IMHO) wel in het verkeer geldt.
Dus met motorcar=no en motorcycle=no ben je er volgens mij niet.
Ik zou access=no , foot=yes en bicycle=yes toevoegen.

> - Een weg met een fietspad erlangs.
cycleway=lane toevoegen
> - Een weg met een stukje berm en dan een fietspad erlangs.
cycleway=track toevoegen
> - Een weg met een rij paaltjes en dan een fietspad erlangs.
cycleway=track toevoegen

Afhankelijk van de situatie, meestal als gevolg van kruispunten, is nodig om
de cycleway=track een eigen way te geven. In dat geval is het
highway=cycleway met de cycleway=track. Dat eerste impliceert het laatste,
maar 'losse fietspaden' tag ik altijd met beide.

> Ik bedoel maar aan te geven: Is een gesloten zand weg met een astfalt
> fietspad erlangs gewoon een fietspad, of is het een zandweg waar je ook
> kunt fietsen?
Ik zou zeggen twee aparte ways.

mvg

Lambert Carsten