[OSM-talk-nl] Welke tags gebruiken we?

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Fri Jun 6 07:53:23 UTC 2008

Hoi Geert,

Ik was even weg van mijn email vandaar mijn late reactie.
Het lijkt mij zowiezo beter om naar de talk lijst te posten. Er lezen veel
mensen mee en vaak komen er interessante opmerkingen.

On Thursday 05 June 2008 09:18:05 Geert Schuring wrote:

> Ah het onderscheid tussen cycleway=lane/track kende ik nog niet. Heeft
> dat ook effect op de rendering? En neemt de fietskaart dit soort dingen
> goed mee?
Weet ik niet, maar het onderscheid is opgenomen in de map features:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Map_Features#Cycleway

Met name als je niet een aparte way wilt maken (teveel werk, weinig
toegevoegde waarde enz.), vind ik het wel handig en duidelijk.
Bovendien je vraag geeft al aan dat jij dat onderscheid (wel/niet berm enz.)
ook ziet.

> Dat lijkt me niet helemaal correct. Dan heb je dus eigenlijk een
> fietspad met een los fietspad ernaast.
Nee, ik bedoel dat in de praktijk bij een highway die tevens de cycleway=track
tag heeft, het vaak lastig kan zijn een kruispunt goed weer te geven. De
oplossing is dan om die 'cycleway=track' of 'cycleway=lane' te verwijderen en
een aparte way te maken alleen voor de fietspad (met dus highway=cycleway en
cycleway=track).

> Hm, ik zou juist concluderen:
>
> highway=unclassified
> surface=unpaved
> cycleway=track
Zou kunnen, maar als fietsroutes rekening (gaan?) houden met de surface slaan
ze deze fietspad over als om een mooie gladde fietsroute wordt gevraagd.

> Of een fietspad naast een weg verhard of onverhard is laten we dan maar
> even in het midden.
Ik vind dat minder want zo'n onverharde weg is voor het overige verkeer
waarschijnlijk niet zo belangrijk (waarom is die onverhard en gesloten?),
terwijl een aparte asfalt fietspad voor fietsers (waar bovendien geen andere
weg is?) zéér belangrijk kan zijn.

mvg
Lambert Carsten