[OSM-talk-nl] Amarillo triptracker ervaringen

Lambertus osm at na1400.info
Sun Mar 2 22:44:41 UTC 2008

Ik ben afgelopen week in Zwitserland wezen snowboarden en heb een Amarillo
Triptracker meegenomen i.p.v. mijn Garmin GPSmap 60CSx vanwege de grootte,
zwaarte en kostbaarheid (in geval van een mogelijke valpartij) en heb de
volgende ervaringen:

Het apparaat heet: Triptracker, dus de belangrijkste taak lijkt me: het
kunnen tracken van trips, oftewel het maken van een tracklog. Nu heb ik dat
geprobeerd maar daarmee geen succes gehad doordat het trackloggen op een SD
geheugenkaart niet, dan wel met zeer grote moeite, is werkend te krijgen. Ik
heb het volgende gedaan om het apparaat zover te krijgen:

- Een SD kaart in het apparaat geplaatst (Kingston 1GB) en geformateerd:
"fat 16".
- In het menu "memory card" de optie "log switch=on" staan, "file size=card
size".

Als ik nu de triptracker aanzet, zal deze niet automatisch beginnen met
loggen, waarschijnlijk vanwege de melding "new file fail" doordat de GPS
datumtijd nog niet is gesynchroniseerd. Dit terwijl de SD kaart gevonden
wordt met een "card found" melding. Als ik een poos wacht zal de vraag
"travel long" verschijnen, waarop ik "yes" antwoord. Het systeem geeft
daarna een melding "cold start". Het symbool dat het schrijven van een track
aan moet geven geeft nu "?". Wanneer ik nu "log switch" toggle tussen "on"
en "off" en terug (of andere zaken probeer) gaat de triptracker niet loggen.

Na veel prutsen is het me halverwege de week 1.5 dag gelukt (+/- 7 uur van
de 46 die ik onderweg was) om de Triptracker te laten loggen waarbij in
totaal 12MB aan tracks zijn gelogd. Wat daar nu uiteindelijk voor nodig was
weet ik nog steeds niet, sindsdien is het me ook niet meer gelukt.

Voor een apparaat dat maar 1 enkele belangrijke functie heeft (ja, ik weet
dat 'ie meer kan) is het zwaar frustrerend dat het loggen van een track zo
ontzetten lastig is te activeren. Mijn Garmin is een "activate once and
forget" geval wat betreft het maken van een tracklog, waarom is een
Triptracker dat niet?

:-((