[OSM-talk-nl] celldb.org live

Martijn Pannevis openstreetmap at panman.nl
Wed Mar 12 15:20:28 UTC 2008

Gert Gremmen wrote:
> Mijn eerste vraag is als ik dat lees:
>
> Wat kunnen we daar in hemelsnaam mee. We hebben
> toch GPS en straks  Galileo ??
>
> Het argument dat ik eerder las, dat je niet altijd een gps hebt,
> is naar mijn idee binnenkort achterhaald. Zelfs de goedkopere
> GSM hebben
>
> Verder is de nauwkeurigheid van de plaats niet beter dan je op grond
> van gezond verstand ook al hebt (of zou moeten hebben).
>
> Maar ik geef mijn opinie graag voor een goed beargumenteerd
> stuk waarin het nut en nauwkeurigheid aangetoond wordt.

Nauwkeurigheid is slechter dan GPS.
Voordeel is echter dat je geen extra hardware nodig hebt (als het
ondersteund wordt door de sw op je tel).
Ik heb zelf een N95, met GPS, maar met GPS aan is de accu byzonder snel
leeg. Echt 2 uur ofzo. CellID uitlezen doet je telefoon intern al, en
hoeft dus geen (extra) stroom te kosten.
Bovendien heeft GPS op veel plekken (steden) slechte dekking, terwijl
GSM in onze contreien vrijwel overal, ook indoor, dekking heeft.
Tot slot wil ik graag niet wachten tot GPS en zeker Galileo in elke
telefoon zitten, maar een oplossing bieden die NU bruikbaar is, niet pas
over een paar jaar.
Tot slot: ook als je het als gebruiker weet, weet je handset dat nog
niet, en heb je niet altijd zin om dat in te voeren.
Als je wilt heb ik hier wel een boekje over geschreven, dat ik je wel
wil sturen.
Groeten,
Martijn Pannevis.