[OSM-talk-nl] viapoints

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Thu Mar 20 08:42:08 GMT 2008

Hallo Richard,

Richard Duivenvoorde schreef:
> Mensen,
> beetje offtopic, maar ik kreeg laatst een vraag of ik viapoints kon
> opnemen in een gpx file.
> Vraag: wat is de definitie daarvan, en hoe zet (garmin) men dat in een gpx?
> Na wat gegoogle krijg ik het idee dat een via-point een waypoint in een
> route is klopt dat (een <rtept> dus eigenlijk)? En dat het een term is
> uit de mapsource wereld?

Een via point is inderdaad een waypoint. Ik vind het een beetje een
vreemde, het gpx file zou namelijk een registratie van een werkelijk
bewandelde/gereden route zijn, hierin speelt een via punt geen rol. Via
punten spelen alleen een rol tijdens het actief gebruiken van de GPS in
het veld waarbij je een via punt aan kunt wijzen om naar toe te
navigeren. Via punten horen dan ook thuis in een wpt bestand, niet in
een gpx.
> Of is het meer zoals bij tomtom-achtige software een (1) speciaal punt
> VIA welke je de route berekent wilt hebben?

Correct
> Ik kan er in het gpx-schema geen element voor vinden, is het alleen een
> 'marketing'-elementje?

Zoals gezegd, het hoort niet thuis in een gpx maar in een wpt en het is
een 'markering' (let op de r) element dat GPS apparatuur de mogelijkheid
geeft een navigatie doel te herkennen. Veel apparatuur bevat
intelligentie om bij het bereiken van een via punt het volgende via punt
als nieuw navigatie doel te herkennen.