[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntennetwerk

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Mon Mar 24 20:31:04 UTC 2008

Hoi Bert!

Tof dat je even hebt doorgezocht, ik zal even kijken wat ik kan doen. Ik
ben namelijk vandaag al de halve dag rond aan het struinen op de svn op
zoek naar de API. Het lijkt erop dat die daar niet in zit? Ik vind
namelijk alleen little OSM; een soort mini-API waarin wordt uitgelegd
hoe je op basis van een bounding box een map opvraagt. Probleem is dat
je dan alle elementen binnen de boundingbox krijgt. En ik zou willen
zeggen:
<http://www.openstreetmap.org/api/0.5/map?boundingbox=iets&tag=shop&value=bicycle>

zodat alleen de bicycle shops in de xml terug komen.

GML is best goed te snappen, het is een hele basale vorm van GIS data en
lijkt ergens ook wel weer op kml. Aangezien OSM uit punten/lijnen en
vlakken bestaat, is ook de resulterende GML goed te volgen. Het gaat mis
wanneer je allerlei rare attributen kwijt wil (zoals de Nederlandse
overheid doet met haar bestemmingsplannen standaard GML definitie) Wat
ik dus eigenlijk zou willen doen is een aanpassing op de API waarmee je
specifiek bepaalde punt objecten (om te beginnen) kunt ophalen die je
vervolgens kunt laten tonen als echte punten in OpenLayers met
ballonnen. Ik heb al op de IRC gevraagd, maar 't is pasen hé, het lijkt
alsof de lead developers echt even vrij hebben, ik probeer het van de
week wat vaker.

Dus eerst punten om te laten zien hoe eenvoudig het eigenlijk werkt en
dan doorgroeien naar lijnen en vlakken..

Daarnaast zou ik de API willen aanpassen zodat je naast het OSM formaat
ook GML kunt opvragen, ik weet zeker dat me dat gaat lukken, ik werk
dagelijks met die stuff. Misschien zou er een tweede API die OGC
compliant is naast kunnen worden gebouwd? Ik zal er eens écht over
nadenken, want dit zou betekenen dat je OSM data rechtstreeks in elke
willekeurige GIS client kunt hangen, als features.

Daarnaast schijnt het mogelijk te zijn om in mapserver een virtuele
layer met tiles aan te roepen, hiermee wordt het ook mogelijk om OSM
tiles kaarten als achtergrond in een GIS te gebruiken! Ik ga dit verder
uitzoeken.