[OSM-talk-nl] Fietskaart

Ante ante at ffii.org
Tue Mar 25 13:15:10 GMT 2008

On Tuesday 25 March 2008 13:29:56 Gert Gremmen wrote:

> De meest eenvoudige en eerlijke rechtspersoon
> is een vereniging, geen BV of stichting lijkt mij....

Een vereniging heeft leden, die hebben door het lidmaatschap ergens recht op,
een belang wordt gezamelijk behartigd.  Maar bij ons krijgt iedereen alles
wat we hebben aan digitaal materiaal.

Een stichting heeft een doelstelling, zoals het maken van een vrije kaart. Een
stichting past goed bij de kern van OSM. Die is er dan ook al.

Ook een Nederlandse OSM rechtspersoon heeft vooral een doel, poen en support
voor het project. Een stichting is dan een goede keus.

Je kan met vereniging, petjes, nieuwsbrief en zo mensen willen binden, ze er
bij laten horen, een soort van vrienden van OSM. Dan richt je een vereniging
op. Maar eigenlijk is er een doelstelling. En een open source project bindt
mensen door de doelstelling, de lol van iets bijdragen, niet met petjes. De
vereniging is er al, op een losse manier, via mailinglijsten en zo. Een
juridische vereniging er over heen gooien is een juridiseren van wat er al
is.

Wel is het van belang dat een stichtingsbestuur zich zo min mogelijk laat
gelden. Ze zijn er alleen voor de juridische continuiteit. Verder moet je zo
min mogelijk van ze merken.

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante