[OSM-talk-nl] OpenStreetMap aantrekkelijk maken voor andere data eigenaren

Stefan de Konink skinkie at xs4all.nl
Sat Mar 29 17:53:50 UTC 2008

> Iemand bepaalde ideƫen over deze gedachtengang?

Ik denk dat we als datamakers moeten oppassen dat we ons niet te veel gaan
bezighouden met mashuppen van bestaande data. Als we als kaartenmakers of
informatie aanbieders een uniforme interface willen aanbieden, is dat wat
mij betreft een 'applicatie'.

In de ideale situatie zou iedereen z'n data delen en is het voorstel wat
je doet een extra laagje op een kaart. Maar ik ben wel van mening dat als
er iets te mashuppen valt, het niet per definitie in een OSM database
hoort, zeker niet in de vorm zoals het in de UK is opgezet. Voor dit soort
dingen mag het wat mij betreft echt eens richting een full-GIS
infrastructuur gaan en we met drie muisklikken een laag kunnen toevoegen.

Sterker nog ik zou zelfs stellen dat Campings, ATMs, PoI etc. in een
ideale situatie helemaal *NIET* in OSM zouden thuishoren. Maar juist op
andere servers gehost moeten zijn, zodat wegen informatie slechts een spil
is in het web. (En het niet totaal onoverzichtelijk wordt bij het editen
van data.)

Stefan