[OSM-talk-nl] Classificatie wegen AND / Openstreetmap (kaart al af)

Theun theun.mail at gmail.com
Sun Mar 30 14:36:39 BST 2008

Ik heb het idee dat de classificatie van de wegen van de AND-import geregeld
niet overeenkomt met de beschrijving in
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Nl:The_Netherlands_roads_tagging. Ik
neem aan dat de laatste de gewenste situatie weergeeft en dat bij de import
gewoon een keuze is gemaakt die misschien in bepaalde gebieden / type wegen
wel wat aanpassing behoeft.

- De autowegen zijn bij import denk ik allemaal getagd als ''primary'', ik
neem aan dat dit ''trunk'' moet zijn. Ik heb bij ons in de buurt al een paar
aangepast, en ook in Drenthe, Overijssel, Zeeland hebben anderen ze al
aangepast. Ik neem aan dat in de rest van Nederland deze wegen ook bestaan.

-Er zijn veel plekken waarbij de weg een grotere vaart passeert gemapd als
brug, terwijl hier vaak een duiker ligt. Ik neem aan dat het beter is daar
de brug te verwijderen en het water in twee stukken te verdelen.

- Bij ons in de buurt (Noordoost Friesland), heb je heel veel kleine
landweggetjes, veelal goed geasfalteerd, die vaak als tertiary zijn getagd.
Als ik de criteria in de taglist bekijk moet dit heel vaak unclassified
zijn.
- Verder zijn er heel veel doodlopende weggetjes in de AND-data die ook vaak
als tertiary getagd zijn, dit zijn vaak eigen wegen die een boerderij (of
enkele boerderijen) met de openbare weg verbindt. Hoe moeten deze getagd?
Ook als unclassified, ook al is het geen openbare weg? Sommige zullen
misschien gemeentelijke wegen ipv eigen wegen kunnen zijn, lijkt mij lastig
te bepalen.
- Ook zijn er heel veel betonpaden die door boeren zijn aangelegd om
percelen die verder van de openbare weg afliggen ook in natte perioden te
kunnen bereiken, zijn ook vaak als tertiary aangegeven. Hoe deze te taggen,
track met tracktype=grade1? Ik krijg het idee dat veel van de AND-data vanaf
luchtfoto's is gecreëerd en er bij het veldwerk niet zoveel naar deze
details is gekeken, sommige van deze wegen kun je alleen maar bereiken via
het boerenerf tussen de schuren door, dat heeft men vast gecontroleerd.
- Verder zijn vaak grotere doorgaande wegen snel als secondary getagd (om
verschil te maken met al die tertiary wegen) terwijl deze echt niet daarvoor
in aanmerking komen, net breed genoeg om elkaar te passeren, vaak in 60 km
zone etc.

Ik ben al wat begonnen bij het toevoegen van de fietsknooppunten routes de
tags van de wegen ook aan te passen indien nodig, zie bijv
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.3592&lon=6.1135&zoom=13&layers=B0FT(rechtsboven
moet nog).
Ik miste deze punten bij de lijst
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/AND-NL:_Todo, ik zal deze daar wel
toevoegen. Ik ben dit onderwerp nog nooit niet in de mailinglist / forum ben
tegengekomen, blijkbaar loopt niemand hier tegenaan.

Het lijkt mij essentieel voor de kaart dat de wegen uniform zijn getagd,
derhalve wilde ik dit op deze manier even onder de aandacht brengen. Zodat
ik, of met een gerust hart verder kan gaan, of mijn bewerkingen moet
aanpassen.

met vriendelijke groet Theun,

(BTW, @Rob, ik vindt de fietskaart er erg mooi uitzien)