[OSM-talk-nl] Classificatie wegen AND / Openstreetmap (kaart al af)

Lambertus osm at na1400.info
Mon Mar 31 08:38:26 BST 2008

Theun wrote:
> [...]
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Nl:The_Netherlands_roads_tagging.
> Ik neem aan dat de laatste de gewenste situatie weergeeft en dat bij de
> import gewoon een keuze is gemaakt die misschien in bepaalde gebieden /
> type wegen wel wat aanpassing behoeft.
>
> - De autowegen zijn bij import denk ik allemaal getagd als ''primary'',
> ik neem aan dat dit ''trunk'' moet zijn. Ik heb bij ons in de buurt al
> een paar aangepast, en ook in Drenthe, Overijssel, Zeeland hebben
> anderen ze al aangepast. Ik neem aan dat in de rest van Nederland deze

Klopt, ik heb ook al dergelijke aanpassingen gedaan.

> -Er zijn veel plekken waarbij de weg een grotere vaart passeert gemapd
> als brug, terwijl hier vaak een duiker ligt. Ik neem aan dat het beter
> is daar de brug te verwijderen en het water in twee stukken te verdelen.

Daar zit ik ook mee. Als je het water opdeelt geef je eigenlijk aan dat
er geen verbinding is. Een nieuwe bridge tag die een duiker aangeeft
lijkt me beter.

> - Bij ons in de buurt (Noordoost Friesland), heb je heel veel kleine
> landweggetjes, veelal goed geasfalteerd, die vaak als tertiary zijn
> getagd. Als ik de criteria in de taglist bekijk moet dit heel vaak
> unclassified zijn.

Ook dat zie ik veel, aanpassen naar unclassified is in mijn optiek het best.

> - Verder zijn er heel veel doodlopende weggetjes in de AND-data die ook
> vaak als tertiary getagd zijn, dit zijn vaak eigen wegen die een
> boerderij (of enkele boerderijen) met de openbare weg verbindt. Hoe
> moeten deze getagd? Ook als unclassified, ook al is het geen openbare
> weg? Sommige zullen misschien gemeentelijke wegen ipv eigen wegen kunnen
> zijn, lijkt mij lastig te bepalen.

Als er meerder boerderijen aan liggen dan lijkt me die weg wel degelijk
openbaar. Openbaar of niet, dat soort wegen horen unclassified te zijn
eventueel met een access=private tag.

> - Ook zijn er heel veel betonpaden die door boeren zijn aangelegd om
> percelen die verder van de openbare weg afliggen ook in natte perioden
> te kunnen bereiken, zijn ook vaak als tertiary aangegeven. Hoe deze te
> taggen, track met tracktype=grade1? Ik krijg het idee dat veel van de
> AND-data vanaf luchtfoto's is gecreëerd en er bij het veldwerk niet
> zoveel naar deze details is gekeken, sommige van deze wegen kun je
> alleen maar bereiken via het boerenerf tussen de schuren door, dat heeft
> men vast gecontroleerd.

Track en tracktype idd.

> - Verder zijn vaak grotere doorgaande wegen snel als secondary getagd
> (om verschil te maken met al die tertiary wegen) terwijl deze echt niet
> daarvoor in aanmerking komen, net breed genoeg om elkaar te passeren,
> vaak in 60 km zone etc.

Dat is een moeilijkere. Ik heb begrepen dat de belangrijkheid van een
weg niet alleen van de breedte afhangt maar ook van de gewenste
verkeersstromen. Dit zou kunnen betekenen dat twee wegen qua uiterlijk
tertiary zijn maar dat de wegbeheerder/gemeente/e.d. graag een
specifieke weg gebruikt zien worden voor het doorgaande verkeer en dus
secondary.

> Ik ben al wat begonnen bij het toevoegen van de fietsknooppunten routes
> de  tags van de wegen ook aan te passen indien nodig, zie bijv
> http://www.openstreetmap.org/?lat=53.3592&lon=6.1135&zoom=13&layers=B0FT
> <http://www.openstreetmap.org/?lat=53.3592&lon=6.1135&zoom=13&layers=B0FT>
> (rechtsboven moet nog).
> Ik miste deze punten bij de lijst
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/AND-NL:_Todo, ik zal deze daar
> wel toevoegen. Ik ben dit onderwerp nog nooit niet in de mailinglist /
> forum ben tegengekomen, blijkbaar loopt niemand hier tegenaan.

Zo nu en dan popt er wel een berichtje hierover boven...

> Het lijkt mij essentieel voor de kaart dat de wegen uniform zijn getagd,
> derhalve wilde ik dit op deze manier even onder de aandacht brengen.
> Zodat ik, of met een gerust hart verder kan gaan, of mijn bewerkingen
> moet aanpassen.

Volgens mij gaat het dus hartstikke goed. Het uniform taggen is en
blijft moeilijk, zowel tussen mappers in 1 land als tussen verschillende
landen. Door het losse karakter van dit project zal dat ook wel zo blijven.