[OSM-talk-nl] Nauwkeurigheid AND

Freek freek_osm at vanwal.nl
Fri May 2 23:47:00 BST 2008

On Friday 02 May 2008, Sjors Provoost wrote:
> Het probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn GPS traces altijd een
> meter of 30 ten zuidoosten van de AND data lijken te liggen. Bijlage 1
> en 2 laten dit zien voor het gebied in Utrecht waar ik woon.

30 meter is wel erg veel, wat ik op je voorbeelden zie lijkt (op het oog...)
meer in de richting van 5 a 10 meter. Toch, ik ben gisteren ook door Utrecht
gekomen met de bus, heen en weer, dus ik heb twee traces van de
Amsterdamsestraatweg. Nu je het zegt, die zijn ook verschoven. Ik dacht dat
het aan slechte GPS-ontvangst in de stad lag, maar daarvoor is het te
systematisch. Ik zie wel dat mijn traces wat oostelijker liggen dan het
gemiddelde en verderop zijn er wat traces die heel netjes gelijk lopen met
ongewijzigde AND data...

> Nu weet ik dat GPS ontvangers (ik heb de iBlue 747) niet perse
> nauwkeurig zijn en zeker bij bewolking slingert mijn trace nog wel
> eens alle kanten op. Maar kan het zo zijn dat ze altijd een afwijking
> in dezelfde richting hebben?

Als je op meerdere dagen (en zelfs meerdere GPS ontvangers) dezelfde afwijking
hebt zal dat wel aan AND liggen. (Individuele traces hebben meestal een
zekere afwijking, maar het gemiddelde zou goed moeten zijn.) Er zijn op de
mailinglist volgens mij al eerder berichten voorbijgekomen van mensen die
hele wijken hebben moeten opschuiven. Ik zou zeggen: als je genoeg meetpunten
van verschillende momenten hebt, schuif de boel maar op. Het enige wat
misschien systematisch problemen kan geven zijn (bepaalde soorten?) gebouwen,
maar dat zou je dan niet in een hele wijk moeten zien.

--
Freek