[OSM-talk-nl] Fietskaart : heen en weer, weer en heen

Lambertus osm at na1400.info
Wed May 7 10:59:55 BST 2008

Foppe Benedictus wrote:
> Dat klinkt goed, ik denk dat als je fietsverenigingen aanspreek je
> misschien wel heel snel dingen in kaart kunt brengen.
> Overigens denk ik dat het sowieso handig is om dit type groepen in
> projecten voor de OSM kar te spannen, als wij zorgen dat ze makkelijk
> data kunnen verzamelen zullen ze vast niet erg moeilijk doen. Het
> verwerken kunnen we dan zelf wel doen.

Als je het hebt over het verzamelen van tracklogs dan ben ik het niet
helemaal met jou eens. De fietskaart heeft hoogwaardige gegevens nodig
(waar begint een fietspad, fietstunnels, wegbekleding, etc.). Deze
gegevens haal je niet uit een tracklog, waarop het vaak al moeilijk te
zien is of er een fietspad naast een weg ligt of niet.

Mijns inziens kun je alleen een goede fietskaart maken wanneer er
uitgebreide aantekeningen (mentaal/schriftelijk/foto/etc.) bij een
tracklog meegeleverd worden tijdens het mappen ervan.

Verder komt de massa niet naar OSM toe zolang we nog niet beschikken
over een route planner (hoe basic dan ook). Helaas vereist een
routeplanner niet alleen veel ontwikkeluren maar meestal ook zware
servers...