[OSM-talk-nl] Wandelroutenetwerk (en overlays)

René Affourtit raffourtit at gmail.com
Tue May 20 16:59:39 UTC 2008

Zoals ook al in de chat gezegd, het gaat er steeds beter uitzien...

Voor wat betreft de relaties..
Ik denk dat er een voorstel geschreven zou moeten worden, zoals bij
map-features. Volgens mij zijn ze in belgie en Duitsland al wel aan het
taggen.
volgens [1] wordt een wandelroute waangeduid met network=hiking ,maar dan
denk ik al meer aan door de wildernis zwerven. network=foot lijkt mij meer
in lijn met route=bicycle en (voor NL) beter geschikt.
Misschien moet er een onderscheid gemaakt worden: 'foot' voor goed
begaanbare routes, 'hiking' als er meer klauter-werk bij zit.

Met mijn beperkte kennis kom ik op vier gradaties uit,
- local (het zondagse rondje door het bos)
- regional (de netwerken zoals die in Brabant aangelegd worden en in belgie
al liggen, ik neem aan dat al deze netwerken aan elkaar groeien zoals de
foutesoutes)
- national (Pieterpad)
- international (grensoverschrijdende routes zoals genoemd op [2])
Als route-types internationaal een standaard naam hebben is die natuurlijk
ook bruikbaar

Voor landen als Duitsland en de VS moet er misschien nog een laag tussen
regional en national.

Afkortingen, Ik heb geen bezwaar tegen lwn, rwn, nwn, iwn, mits er een
duidelijke pagina komt op de wiki, zoals voor de fietsroutes is gebeurt.
Mij lijkt het verstandig om op [1] voor iedere route=* tag een sectie aan te
maken. Als het er teveel worden kunnen die dan verplaatst worden naar
verschillende pagina's. Vergelijkbaar met de map-features.
Nadeel (voor de developers) is als je termen als 'local' gaat gebruiken de
tools uit moeten zoeken wat voor context erbij hoort. Voor gebruikers is het
echter weer makkelijker.

Rene.

[1] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Relations/Routes
[2]