[OSM-talk-nl] Contact met KPN gezocht

Stefan de Konink stefan at konink.de
Mon Nov 10 23:34:23 UTC 2008

Jeroen Dekkers wrote:
> Waarom ga je er meteen vanuit dat KPN het verkeerd bedoeld? Misschien
> is het volgende ook mogelijk:
>
> Een paar mensen hebben binnen KPN de opdracht gekregen iets te klussen
> en als kaart hebben ze OSM gebruikt, aangezien dat lekker makkelijk
> beschikbaar is. Die persoon weet niet dat er aan OSM nog een paar
> voorwaarden hangen en de juridische afdeling heeft er ook nog niet
> naar gekeken, immers de dienst is nog beta en het was belangrijker om
> deze versie snel te releasen.

Precies, wellicht hadden ze gewoon Google data moeten nemen, natuurlijk
veel makkelijker ;) Ik durf te stellen dat er dan een leger van
advocaten richting Den Haag was gestuurd en binnen een dag de grootste
rel van de geschiedenis was geschreven op Geo gebied. "Telco copies
Google maps, ignores EULA", ik zie de /. headline al.

> We kunnen nu twee dingen doen: blij zijn dat mensen OSM gebruiken en
> vervolgens rustig de juiste persoon binnen KPN vinden en het probleem
> uitleggen. De kans is groot dat ze wel aan de licentie willen voldoen
> en het gewoon onwetendheid is. Vervolgens kunnen we melden dat KPN OSM
> ook gebruikt en eventueel misschien wel wat wilt sponsoren of iets
> dergelijks.

KPN is al gebeld, dat heb ik direct na de uitzending gedaan. Ik verwacht
overigens dat het media nummer van een AEX fonds 24/7 aanwezig is. Naïef
misschien.

> Of: Op het blog schreeuwen dat er plagiaat gepleegd wordt,

Er is plagiaat gepleegd, er is niet geschreeuwd, er staat netjes dat we
er achter aan gaan.

> dreigen met
> rechtzaken (die waarschijnlijk toch niet gevoerd gaan worden omdat
> niemand zin heeft om geld te spenderen aan dure onnodige advocaten),

Kantongerecht heeft geen dure advocaten nodig, je mag je zelfs zelf
verdedigen.

> etc. Gevolg: andere bedrijven bedenken zich ook wel 2 keer voordat ze
> wat met OSM doen (zeker gezien CC-BY-SA nogal wat onzekerheid geeft,
> zie discussie omtrent nieuwe licentie), eventuele sponsoring vanuit
> KPN kan je wel helemaal vergeten en een schadevergoeding gaat
> waarschijnlijk ook vrij lastig worden denk ik.

Laat ze maar 2x nadenken. Ik heb een gesprek met iemand van 3FM gehad
die duidelijk ook niet op de hoogte was van alle details maar wel de
moeite nam om contact te zoeken. En leuk dat je begint over sponsoring
maar ik heb jou nog nooit over KPN horen praten als potentiële sponsor.
KPN hoort bij het evil momenteel, ze hebben overigen nog steeds locatie
gegevens van telefoon palen beloofd, nooit geleverd.

> Bij mij heeft de eerste optie de voorkeur. Op die manier worden
> bijvoorbeeld ook de meeste GPL schendingen afgehandeld (waarbij het
> vaak ook onwetendheid is in plaats van verkeerde bedoelingen).

Onwetendheid is geen reden om de auteurswet te overtreden. Moet een
uploader hier in Nederland eens doen, krijgt hij Brein achter zich aan.

> En die was niet meer aan het werk rond dat tijdstip?

Zie hier boven, duidelijk niet. Best vaag. Werd doorgeschakeld naar de
voicemail van Maryse Ducheine, Hoofd Mediarelaties.

> KPN B.V. is gewoon een 100% dochter van Koninklijke KPN N.V., geen
> idee wat dat boeit, maar goed...

KPN N.V. is een beurs genoteerd bedrijf, wil je echt een imago schaden
moet je dat van de N.V. doen, KPN B.V. is onderdeel van een Holding
structuur en kan op een willekeurig moment failliet gaan. Beetje het KPN
Quest idee. En ja, iedereen die de GPL overtreedt of CC misbruikt voor
persoonlijk gewin moet *hard* aangepakt worden als hij hier mee doorgaat
nadat hij op de hoogte is gesteld.

Stefan