[OSM-talk-nl] Contact met KPN gezocht

Stefan de Konink stefan at konink.de
Tue Nov 11 01:09:57 UTC 2008

Jeroen Dekkers wrote:
> Ik denk het niet, ik denk dat Google gewoon een aangetekende brief
> naar KPN zou sturen en om opheldering vragen. Was het niet zo dat het
> journaal eerst ook zonder toestemming Google Maps sattelietbeelden
> enzo gebruikte? Volgens mij heb ik daar ook geen grote rel van gezien.

Google heeft een professionele licentie verkocht aan de NOS.

> Ja, KPN kan ze geld waarschijnlijk beter ergens anders aan
> uitgeven. Het is niet alsof dit niet tot morgenochtend kan wachten.

True, there is no such thing as bad publicity.

> Als ik het goed heb behandelt kantonrechter een zaak alleen bij
> bedragen minder dan 5k. Volgens mij gaat het hier om wel meer geld.

Het zou in eerste instantie gaan om een kort geding. Gezien wij als
OSM-NL (vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid) geen schade kunnen
claimen *door* gebruik. Is die vordering altijd minder dan 5k.
Wil ik echter persoonlijk mijn recht halen omdat onder de CC de CC
licentie is geinvalideerd zou iedere editor, eventueel als collectief,
een zaak moeten starten. Maar dit heeft niets te maken met het feit dat
de data collectie wordt aangepast, en zonder attribution wordt
weergegeven. Dat moet direct worden gestopt.

> Waarschijnlijk niet, aangezien ik op dit moment niet bezig ben met
> sponsoring voor OSM regelen en ook niet wist dat KPN OSM data
> gebruikte. Maar in mijn ogen is elke gebruiker van OSM data een
> potentiële sponsor.

We kennen het verleden, en de enige direct betrokenen sponsors zijn
eigenlijk de data leveranciers geweest (AND, Floris Looijersteijn Inc.)
Of heb ik wat gemist? JR Online heeft geen direct Geobelang en zie ik
dan ook niet als gebruiker, wel als een organisatie die resources
reserveert voor bijdragen aan het maatschappelijke verkeer.

> Daarnaast wordt de colocation van de Vrijschrift server (die door OSM
> ook best wat gebruikt is voor de AND conversie en nu openstreetmap.nl
> DNS en mail op staat) door XS4ALL (en dus KPN) gesponsord. De wereld
> indelen in 'evil' en 'niet evil' schiet IMHO niet zo heel veel op.

Je hebt het nu over Vrijschrift, ik hoop toch niet dat je wilt bepleiten
omdat XS4ALL KPN is, en XS4ALL Vrijschrift sponsort, wij niet moeten
zeuren over bedrijfsactiviteiten van een andere dochter?

Vrijschrift heeft *niets* te maken met OSM dataset, de mirror is helaas
ook down. En zoals je zelf weet, en ik vandaag op door de Digitale
Pioniers werd voorgeschoteld slechts een financiële constructie om
subsidie gelden te verkrijgen. Ik zou de mening van Wiebe hier graag
over horen.

Wiebe; wellicht kun je herhalen wat je vrijdag bij OC&W zei over CC
materiaal wat misbruikt werd.

> Maar misschien heb ik vorig jaar weleens genoemd wat we eventueel wel
> colocation voor OSM gesponsored kunnen krijgen van XS4ALL, weet ik
> niet meer zeker.

Lennard had dat mailtje gevonden. Nogmaals het doet niets af aan het
inbreuk wat gebeurd, ook niet als er wat data verkeer wordt gehost.

> Krijg je netjes eerst een waarschuwing van Brein ja.

http://webwereld.nl/articles/42448/brein-start-civiele-procedure-tegen-uploaders-upc.html

Oh really...

> Ja, maar laten we dat laatste nu eerst eens fatsoenlijk doen en KPN
> fatsoenlijk de tijd geven het uit te zoeken en te reageren.

Wie zegt dat dat niet zou gebeuren? Ik heb het al op IRC gezegd. Het OSM
standpunt *publiek* is nogsteeds dat we 'er boven op zitten'. We hebben
geen claims neergelegd, echter de conclusies van Skywave zouden dat wel
toestaan. Zelf heb ik dat artikel gemaakt *nadat* de site af afgestruind
en gezocht op google en met KPN had proberen te bellen. Op de voicemail
heb ik een duidelijke vraag gesteld; wat de bron is van de data. Geen
dreigementen, of wat dan ook. Dat is niet professioneel.

Ik zie nergens conclusies van mijn kant, er zijn een aantal feiten
gepresenteerd, en wat if-then-else scenarios besproken. Uiteraard heb ik
een *intens* sterk vervangen om KPN op het bot pijn te doen, maar dat
wil ik ook al vanwege m'n brakke ADSL lijn gehost door de bovenstaande
dochter van KPN. ;) En ik wil ook Casema pijn doen omdat ze de
signaal/ruis verhouding op de kabel aan het verklooien zijn. Ik wil
zoveel mensen pijn doen dat ik de tel kwijt ben ;) En Nuon wil ik pijn
doen om dat ze een foutieve calorische berekening over hun gas doen...
[we gaan nu *erg* offtopic].

Wat betreft fatsoenlijk de tijd; dat is een werk week. Gezien er nu
duidelijk een media campagne aan de gang is, hoort er een OpenStreetMap
logo gewoon naast.

> IMHO is het juist fantastisch dat bedrijven OSM gaan gebruiken, ik
> snap niet dat je zo fel reageert,

Heb van de week nog een gesprek met Sitecom gehad over de hele affaire
van GPL code gebruik op routertjes. Hier compleet analoog aan,
bedrijvigheid is er als de kippen bij als het om inbreuk op hun data
gaat (telefoonboek anyone), maar misbruik van data die volledig gebruik
kan worden mits er een referentie bij staat is op eens te veel werk?

> wanneer het nog steeds niet
> duidelijk is of KPN dit moedwillig doet of niet. (Als dat wel zo is,
> wordt het een ander verhaal...)

Wanneer is iets moetwillig? Als ze slim waren geweest hadden ze andere
kleuren gekozen en de map gefilterd. Dan was het een 'Gebruikt OSM NWB
data'-actie geweest, die we nooit hadden uitgevoerd omdat we gewoon niet
op de hoogte waren dat KPN OSM data gebruikte.

Ik denk dat de eerste fantastische OSM implementatie van een 'externe'
komt als die externe OSM in de media meetrekt. Net zoals det met Google
Earth altijd is gebeurd. "Gemeentes zetten bestemmings plannen op Google
Earth". Of met Second Life, om er nog maar een te noemen.

Stefan