[OSM-talk-nl] Contact met KPN gezocht

Wiebe van der Worp wiebe at vrijschrift.org
Tue Nov 11 13:32:37 GMT 2008

Stefan de Konink wrote:

> Je hebt het nu over Vrijschrift, ik hoop toch niet dat je wilt bepleiten
> omdat XS4ALL KPN is, en XS4ALL Vrijschrift sponsort, wij niet moeten
> zeuren over bedrijfsactiviteiten van een andere dochter?

Dat staat natuurlijk los van elkaar: (enorm) leuk dat XS4ALL (KPN dus)
dataverkeer sponsort maar dat mag en zal nooit ten koste van
objectiviteit gaan. Steek ik mijn hand voor in het vuur.

> Vrijschrift heeft *niets* te maken met OSM dataset, de mirror is helaas
> ook down. En zoals je zelf weet, en ik vandaag op door de Digitale
> Pioniers werd voorgeschoteld slechts een financiële constructie om
> subsidie gelden te verkrijgen. Ik zou de mening van Wiebe hier graag
> over horen.
>
> Wiebe; wellicht kun je herhalen wat je vrijdag bij OC&W zei over CC
> materiaal wat misbruikt werd.

Ik weet niet goed waar je op doelt maar als het gaat om vergelijkbare
GPL-inbreuken dan is de laatste stap terecht de rechtszaal. Wel moeten
de eerste stappen ook doorlopen worden, KPN zoveel mogelijk de kans
geven hun fout recht te zetten.

Die fout is ronduit ernstig. Van een gemiddelde MKB-er kun je verwachten
dat ze niet ingeschoten zijn op het gebied van licenties. Van KPN mag je
dat zeker wel verwachten, dit is blunderen van juridische prutsers of
bewust inbreuk maken. Dat is even niet in te schatten.

Of gooi er een persbericht uit (de perslijst van vrijschrift is vrij
groot, benut die ook) met vooral de objectieve bevindingen zonder
emoties zodat de pers voor details bij KPN kan gaan zagen, OF probeer
bij KPN alles in het reine te krijgen. Ik zou voor de laatste optie gaan
want dan win je het meest maar als dat niet (vlot) lukt vooral niet
schromen om ze via de media met het persbericht alsnog onder druk te
zetten. Als ze slim zijn nemen ze de juiste beslissingen en is er een
win-win-situatie.

> Gezien er nu
> duidelijk een media campagne aan de gang is, hoort er een OpenStreetMap
> logo gewoon naast.

Prima voorstel, dat gaat dan over inbreuk van de 'By'-clausule. Is er
ook inbreuk op de 'Share alike'-clausule? Wat voegen ze toe? Ik zou het
ook voorleggen aan de juristen binnen Vrijschrift.