[OSM-talk-nl] Inconsistente filenameing op de tileserver

Roeland Douma unix at rullzer.com
Thu Oct 2 20:27:38 UTC 2008

Goedenavond,

Om te zorgen dat mijn tilecache-cleaner op de NL tile server werkt heb ik
geprobeerd de filenaming op de NL tile server te achterhalen. Ik ben een heel
eind gekomen met proj4 (C versie :) ). Echter ik kwam tot de volgende
conclusie. De naamgeving op  de tileserver is niet consistent.

Neem het volgende:
Lon: 5.69557
Lat: 50.84898

Op zoom niveau 14 geeft dit tile:
http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/14/131/213.png

Dus:
zoom: 14
x: 131
y: 213

Op zoom niveau 15 geeft het tile:
http://b.tile.openstreetmap.nl/tilecache.py/1.0.0/mapnik/15/263/428.png

Dus:
zoom: 15
x: 263
y: 428

Nu volgens:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Slippy_map_tilenames#Subtiles
moeten de subtiles van (131, 213) de volgende zijn

(262, 426) (263, 246)
(262, 427) (263, 247)

Deze redenatie is ook logisch daar als je een zoom niveau hoger gaat er 4 keer
zo veel tiles komen (2 in elke richting).

Overigens klopt (volgens mijn programma) die op zoom level 14 niet. Dat zou y
tile 214 moeten zijn.

Dit zou dus beteken dat op level 14 (131,214) is. Dan heb je dus de volgende
subtiles:
(262, 428) (263, 248)
(262, 429) (263, 249)

Dit zou dus betekenen dat de tile op level 15 rechts boven zit. Terwijl het
bij ons rechtsonder zit. Dit kan echter komen doordat tilecache en openlayers
intern nummeren vanuit (-180,-90)-(linksonder) en wij vanuit
(-180,90)-(linksboven).

Dat zou dit probleem verklaren. Echter het feit blijft dat het raar is dat de
tiles zo genummerd zijn en dus niet aan de "standaart" voldoen.

Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om de bounds per layer weg te halen.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat de NL tile server voor meer dingen
gebruikt kan worden. Scriptjes om tiles binnen te halen bijvoorbeeld.

Is het mogelijk de bounds van de NL tile server af te halen?

Groet,
--Roeland