[OSM-talk-nl] fietsen door de Ijtunnel

Lennard ldp at xs4all.nl
Mon Sep 8 21:25:39 UTC 2008

Martijn van Exel wrote:

> voor de gebruiker geen zichtbaar onderscheid is. Wat waarneembaar is,
> is het volgende (kort door de bocht):
> * Er zijn A-wegen, N-wegen, en ongenummerde wegen.

S-wegen (en de discussie een klein beetje oprekkend naar de zuiderburen,
waar de situatie qua tagging nog iets onduidelijker is:  R-wegen)

> * Er zijn wegen waarop langzaam verkeer niet toegelaten is en waar
> geen gelijkvloerse kruisingen zijn - dit zijn de Autowegen en de
> Autosnelwegen, en er zijn wegen waarop die beperkingen niet gelden (de
> overige wegen).

Een autoweg is niet per definitie zonder gelijkvloerse kruisingen, en er
zal nog heel wat water door de Rijn lopen vooraleer dat in de praktijk
wel zo zal zijn.

Van de eerder aangehaalde voorbeelden van een 1+1 autoweg zonder
middenbermscheiding en met gelijkvloerse kruisingen liggen er in mijn
regio nog genoeg. Sterker, in een regio waar geen enkele snelweg ligt,
mag de functie en importantie van deze 1+1 autowegen niet onderschat
worden. Vandaar dat ik deze discussie met belangstelling volg.

> Deze twee onderscheiden lopen dwars door elkaar, waardoor er
> verwarring ontstaat.En verwarring leidt tot inconsistente tagging door
> de mappers. Dus als een tagging-standaardenclub daar duidelijkheid in

Ik heb de 1+1 autowegen in mijn regio tot nu toe niet aangeraakt, zodat
ze vanuit AND nog primary waren, maar iemand heeft er nu van 1 al trunk
gemaakt, inclusief de kruispunten, waar *geen* autoweg-statuut geldt.
Eindelijk duidelijkheid voor de mappers zou inderdaad welkom zijn.

> kan helpen aanbrengen door het doen van een aanbeveling van een
> ondubbelzinnig (dus niet: wijkontsluitingsweg = secondary, daar moet
> namelijk nog een interpretatieslag tussen) schema, dan juich ik dat

Komt nog bij dat de 'Duurzaam Veilig' (DV) begrippen zoals
Erftoegangsweg (ETW), Gebiedsontsluitingsweg (GOW) en Stroomweg (SW)
niet simpel zijn uit te leggen, en daardoor zelfs door verschillende
overheden niet consistent zijn toegepast. Ik noem maar een voorbeeld van
een GOW met SW-belijning, of een mix van DV-belijning met
RONA-belijning. Het maakt het er ook voor de weggebruiker niet
duidelijker op.

> toe. Alleen het introduceren van een geheel nieuwe interpretatie van
> 'trunk roads' vind ik niet zo'n goed idee, en dat wilde ik graag
> ventileren. Hoewel ik ook wel de voordelen zie van het taggen van
> autowegen als 'trunk roads', denk ik dat het ook problemen gaat
> opleveren. Ik ben benieuwd naar de consensus die gaat ontstaan.

Je zou deze tags ook los kunnen zien van de ontstaansgeschiedenis, en ze
alleen kunnen zien als 'niveaus' van tagging van wegen. Dan hoef je ook
geen discussie te houden over het woordje 'trunk', en ook geen nieuwe
tags uit te vinden alleen voor onze autoweg.

> BTW, ik kijk nog eens naar de concurrenten, leuk voor een referentiekader:
> * Google Maps rendert voor de UK gewoonweg een niveau meer dan voor
> Nederland. Dit levert voor de UK een heel ander kaartbeeld op dan voor
> NL.

Het kaartbeeld is ook al anders doordat het kleurgebruik daar anders is.
  Ze gebruiken (net als OSM) blauw/groen voor motorway/trunk, terwijl de
autosnelwegen in NL dus niet blauw zijn, en autowegen soms gerenderd
worden als autosnelweg, en soms als normale (niet autoweg) N-weg (en ik
kan zo niet ontdekken wat daarin de criteria zijn)

> * Michelin rendert trunk roads niet als afzonderlijk type, waardoor de
> kaart een uniforme verschijning heeft over Europa.

Kijk eens naar de autoweg N3? Twee rode strepen met een witte
middenstreep. Vergelijk de autosnelweg: twee rode strepen met een gele
middenstreep. Vergelijk ook de N214 (geen autoweg) iets noordelijker: 1
gele streep.

Dit is wel een afspiegeling van het uiterlijk van de weg. N3 is een 2+2
met middenberm en ziet eruit als een autosnelweg, terwijl de N214 een
'klassieke' 1+1 provinciale weg is.

Ik moet wel zeggen dat dit 1 van de weinige uitzondering qua autoweg is
die ik gevonden heb. Bijvoorbeeld de N62, die door de
Westerscheldetunnel weg loopt, een autoweg, is oranje.

> * MS Live Maps rendert trunk roads eveneens niet in een afzonderlijke kleur.

Dezelfde N3: oranje. Dezelfde N214: geel, en tevens een stuk dikker
getekend dan de N3! Dezelfde N62: oranje.

 > * Yahoo maps doet het eveneens zo.

Zelfde als MS: N3 wordt anders gerendert dan N214.

--
Lennard