[OSM-talk-nl] Bebouwde Kom

Colin Smale colin.smale at xs4all.nl
Tue Sep 9 07:44:48 UTC 2008

Dit klinkt misschien als een domme vraag, maar is er een norm t.a.v. de
betekenis van "bebouwde kom" in NL?

Dit vraag ik omdat er verschillende definities bestaan. Ik kan er in
ieder geval drie bedenken:
* planologisch (bestemmingsplannen e.d.)
* feitelijk (het bebouwde gebied)
* verkeerstechnisch (tussen de blauwe woonplaatsborden)

In mijn woonplaats (Maarssen) heeft de gemeente een tijd geleden de
verkeerstechnische bebouwde kom aanzienlijk opgerekt, zodat nu een
aantal wegen op grote afstand van de feitelijke bebouwing al binnen de
bebouwde kom vallen. In OSM zie ik dat de BK-grens min of meer de
feitelijke bebouwing volgt. Als de BK-grens in OSM gebruikt wordt om te
bepalen of de verkeersregels voor "binnen de bebouwde kom"  op een
bepaald wegvak van toepassing zijn, gaat dat dus mis.

Graag jullie advies: de BK-grens laten aansluiten op de
verkeerstechnische, of de wegen in dit "grijze gebied" allemaal
afzonderlijk taggen waar nodig?

--colin