[OSM-talk-nl] Bebouwde Kom

Freek freek_osm at vanwal.nl
Tue Sep 9 07:53:31 UTC 2008

On Tuesday 09 September 2008, Colin Smale wrote:
> Dit klinkt misschien als een domme vraag, maar is er een norm t.a.v. de
> betekenis van "bebouwde kom" in NL?

Nou, valt wel mee, hier is al eerder discussie over geweest :-)

> [...] In OSM zie ik dat de BK-grens min of meer de
> feitelijke bebouwing volgt.

Vanuit de AND data waren dit soort gegevens beschikbaar en op een gegeven
moment heeft iemand hier het predikaat landuse=residential opgeplakt, omdat
het zoals je zegt inderdaad nog het meest overeenkomt met het bebouwde
gebied. Ik denk dat het het beste is om die betekenis te houden, maar ik kan
me voorstellen dat er anderen zijn die daar anders over denken.

> Als de BK-grens in OSM gebruikt wordt om te
> bepalen of de verkeersregels voor "binnen de bebouwde kom"  op een
> bepaald wegvak van toepassing zijn, gaat dat dus mis.

Inderdaad, we hebben eigenlijk geen "verkeerstechnische" bebouwde kom
gegevens.

> Graag jullie advies: de BK-grens laten aansluiten op de
> verkeerstechnische, of de wegen in dit "grijze gebied" allemaal
> afzonderlijk taggen waar nodig?

Ik zou deze inderdaad afzonderlijk taggen met bijvoorbeeld maxspeed.

--
Freek