[OSM-talk-nl] Dictatorschap / Werkgroep tagging / Geert

Lambertus osm at na1400.info
Wed Sep 17 18:14:57 UTC 2008

Tijd om te reageren nu dit een beetje ingezakt is bij mij en er even met
een collega over gesproken. Het is een hele lap geworden.

Verantwoordelijkheid voor een gebied (zelfs al is dit een groep zoals
eerder gesuggereerd), wat wil dat nou zeggen? Het klinkt leuk maar zelfs
een dictator/moderator kan niet voorkomen dat er nooit een fout
ontstaat. Wat nu als er door een fout in de gemodereerde kaart een
ambulance verkeerd rijdt waardoor er iemand onnodig overlijdt. Wil jij
daarvoor verantwoordelijk zijn? Immers, je hebt die verantwoordelijkheid
bewust opgezocht. Zelfs al ben je wettelijk niet aansprakelijk en wordt
je misschien strafrechtelijk niet vervolgd, ben jij bereid daar jou naam
aan te koppelen? Dus niet OpenStreetMap in het algemeen maar persoonlijk?

Toegankelijkheid is wat OpenStreetMap groot heeft gemaakt. Iedereen
heeft een directe stem in het eindresultaat. Het modereren van ieders
werk kan ervoor zorgen dat het gevoel van betrokkenheid verdwijnt. Bij
de AND import zijn we ook mensen kwijt geraakt doordat ze het idee
kregen dat de data niet meer 'van hun' was. Ik vind het ook nog steeds
jammer dat er nog zo weinig 'Here be dragons' gebied is (behalve in het
buitenland), ondanks de enorme vooruitgang in dekking en mogelijkheden
die de AND import heeft veroorzaakt. OpenStreetMap is net als Wikipedia
grotendeels gebaseerd op anarchie en dat werkt.

De eis om alleen data te mogen toevoegen of editen als je daar een goede
onderbouwing voor hebt (fotos ofzo) is echt totaal niet in de OSM
traditie. 'OSM is een wiki' en 'slechte data is beter dan geen data'
(Tiger bijvoorbeeld) zijn opmerkingen die vaak vallen. Ben je het niet
eens met een edit die iemand gedaan heeft dan 'revert' je die weer, daar
hebben we helemaal geen dictators met bijbehorende rechten voor nodig.
In feite is iedere OSM lid al een mini-dictator, maar wel eentje die op
gelijke voet staat met alle andere.

Je verhaal over curve fitting is waarschijnlijk prachtig in geo termen
maar als geo leek wordt ik er echt niet warm van. Begrijp ik het nu goed
  dat volgens dit voorstel ieder OSM lid over een GPS moet beschikken
die DOP waarden kan opslaan? Dan kunnen dus (volgens mij) alle Garmins
van de club en mijn ooit dure GPSMap 60CSx ineens in de prullenbak. Ook
mag iedereen een digitale fotocamera gaan aanschaffen die het liefst
vocht en stof dicht is en tegen een stootje kan want het is niet altijd
zomer in NL. Met zulke restricties ben je snel door je leden heen. Het
gebruik van satelliet beelden en de Potlatch editor wordt hiermee ook
nog eens de pas afgesneden vanwege de lage nauwkeurigheid: weg alle
gebouwen in Almere of meertjes, bossages, sloten etc.

Kortom, ik vind dit combinatie voorstel geheel niet in de geest van OSM.
Veel eigenschappen waardoor OpenStreetMap groot is geworden lijken
hiermee de nek omgedraaid te worden. Binnen OSM hoort iedereen aan
elkaar gelijk te zijn en ook toegankelijk voor niet-vergevorderden. Wil
je weten wie wat gedaan heeft in 'jouw' gebied dan kun je tools
gebruiken als ItoWorld. Ben je het niet eens met een edit dan draai je
deze terug. Prima toch?

Om positief te eindigen vind ik een moderator systeem op basis van
'hertogdommen' voor een OpenStreetMap-Pro kaart (die bijvoorbeeld maar
eens in het half jaar wordt vrijgegeven na een grondige review) een goed
idee maar alleen als een parallel en losstaand project, dus bijvoorbeeld
op jouw nieuwe server. Ik hoop dat je daarvoor genoeg mensen kunt
krijgen maar dat dit niet teveel de aandacht van de 'echte' OSM afleidt.
De vraag blijft dan nog hoeveel bedrijven en instellingen alléén
hierdoor voor OSM gaan kiezen i.p.v. een TeleAtlas kaart.