[OSM-talk-nl] Dictatorschap / Werkgroep tagging / Geert

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Wed Sep 17 18:39:02 UTC 2008

> De eis om alleen data te mogen toevoegen of editen als je daar een
> goede onderbouwing voor hebt (fotos ofzo) is echt totaal niet in
> de OSM traditie. 'OSM is een wiki' en 'slechte data is beter dan
> geen data' (Tiger bijvoorbeeld) zijn opmerkingen die vaak vallen.

Als ik na een fietstocht mijn gps data vergelijk met de OSM kaart dan
vind ik vaak ontbrekende stukjes fietspad.

Maar ik durft echt niet om op basis van die data wegen aan OSM toe te voegen.
Dus wat ik eigenlijk zou moeten doen is naar de plekken fietsen en dan
nauwkeurige gegevens verzamelen. En daar komt het natuurlijk niet snel van
(zeker niet als je 30km moet fietsen voor 500m fietspad).

> Om positief te eindigen vind ik een moderator systeem op basis van
> 'hertogdommen' voor een OpenStreetMap-Pro kaart (die bijvoorbeeld
> maar eens in het half jaar wordt vrijgegeven na een grondige review)
> een goed idee maar alleen als een parallel en losstaand project,
> dus bijvoorbeeld op jouw nieuwe server. Ik hoop dat je daarvoor
> genoeg mensen kunt krijgen maar dat dit niet teveel de aandacht
> van de 'echte' OSM afleidt.  De vraag blijft dan nog hoeveel
> bedrijven en instellingen alln hierdoor voor OSM gaan kiezen i.p.v.
> een TeleAtlas kaart.

Ik vraag me af of het op een of andere manier mogelijk zou zijn om tot een
3 (of meer) lagen model te komen:
0  in het midden de normale OSM data zoals we die nu kennen.
-1 dan een speciale onbetrouwbare laag waar iedereen in kan krassen om aan
   te geven dat er iets moet gebeuren. Dan kan iedereen in zijn buurt opzoek
   gaan naar dingen die door anderen aangemerkt zijn als fout/ontbrekend
1  En dus een hogere laag waarbij veel strengere eigen gesteld worden aan
   de betrouwbaarheid van de data.

De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe je die lagen koppelt. Vooral hoe je
voorkomt dat iemand in laag 0 data gaat editen terwijl er voor die plek ook
data is in laag 1.