[OSM-talk-nl] Fietsknooppunten en naamgeving

Geert Schuring geert at schuring.eu
Sat Sep 27 07:43:05 UTC 2008

On Sat, 2008-09-27 at 01:38 +0200, Lennard wrote:
> [...]
> relatie getagged moet worden met de naam van het fietsknooppuntennetwerk
> waarbinnen deze routerelatie valt. Op de pagina van de Belgische
> fietsroutes[2] wordt gemeld dat er geen name gezet wordt.
>
> De Nederlandse tagging veroorzaakt op dit moment dat mapnik ook de naam
> van het knooppuntennetwerk rendert op de kaart. Dat ziet er, naar mijn
> mening, gewoonweg niet zo netjes uit. Dit 'probleem' speelt uiteraard
> ook voor de lokale en landelijke routes, maar dat laat ik verder even
> buiten beschouwing, omdat de rest van deze mail over de rcn's gaat.

Op welke kaart zie jij de namen erbij staan dan? Ik kan dat rond Ede
niet vinden, en ik set ook de naam van de route op de relatie.

> [...]
> de naam van het betreffende netwerk op de node die het knooppunt is.
> Daar zet je nu al met rcn_ref=<nummer> het knooppuntnummer in, maar ik
> heb sindsdien ook rcn_name=<netwerknaam> toegevoegd, indien mij nog
> bekend. Op die manier zou ik straks ook een lijst kunnen genereren met
> alle zodanig getagde knooppunten binnen het netwerk. Ook wil ik stoppen
> met het zetten van een name tag op de relatie zelf.
>
> Ik ben van mening dat deze nieuwe manier van taggen ook een betere
> representatie geeft van de situatie 'on the ground'.

Mwa, de bordjes onderweg tussen de knooppunten hebben volgens mij ook de
route naam erop staan.

> Nu denk ik dat rcn_name ook wellicht niet de best omschrijvende tag kan
> zijn, dus wellicht is iets anders als rcn_network of rcn_network_name
> misschien nog beter. Ik kan altijd later de nodes die ik nu al met
> rcn_name heb gedaan veranderen naar een andere tagnaam.
>
> Het bijkomende voordeel, iets dat de Belgen blijkbaar al doorhadden, is
> dat het in mapnik een niet-zo-vervuild plaatje oplevert, zonder
> knooppuntennetwerknamen (3 keer woordwaarde) op de kaart.
>

> Okay, schiet er maar op...

Wat mij betreft is het prima om de naam alleen op de knooppunten te
zetten. Wat je ook kunt doen is op die verbindingsstukken de namen van
beide netwerken zetten met een '/' ertussen.