[OSM-talk-nl] Wandelroutes op tile.openstreetmap.nl

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Mon Apr 13 16:16:09 UTC 2009

On Monday 13 April 2009, Cartinus wrote:
> Hier zie je meteen waarom ik de splitsing in nwn/rwn/lwn niet prettig
> vind voor wandelroutes. Ik zou (voor tenminste een deel van de
> routes) bij de network tag liever invullen waartoe de route echt
> behoord.
>
> Dus:
> * network=law voor landelijke routes (rood-witte markering)
> * network=streekpad voor streekpaden (rood-gele markering)
> * network=ns voor NS wandelroutes (rood-witte markering met NS logo)
> * network=regional voor de regionale wandelroutenetwerken
>   (groene achtergrond met gele tekst)
> [...]

Bah, de slitsing is nu gemaakt en al lang in gebruik en we zullen er
maar mee leven zeker. En in Nederland zijn bij mijn weten de
LAW-routes, streekpaden en de NS-routes samen ook nog een geheel, die
gerust bij elkaar in één netwerk kunnen. In België maken we voorlopig
het onderscheid tussen GR-routes (= LAW van Nederland) en de
streek-GR's door een "colour=white-red" of een "colour=yellow-red".

Maar door gebruik te maken van algemene tags als nwn/rwn/lwn, tezamen
met eventueel de "colour=" zorg je ervoor dat internationale renderers
niet te veel speciale regels nodig hebben. Moest je bijvoorbeeld enkel
de paden renderen zoals met de netwerken hierboven, heb je al meteen
een probleem met de grensoverschrijdende GR-routes en streek-GR's van
België in Nederland die niet zouden gerenderd worden. En die routes
gaan soms tientallen kilometers Nederland in, en maken dan ook
verbindingen met de LAW-routes. Tenzij je natuurlijk ook nog eens zou
de netwerk-tags van België gaat toevoegen, en dan zit je waarschijnlijk
ook nog met grensoverschrijdende routes van Duitsland erbij.

Nee, algemene tags als nwn/... zijn gewoon de basistags, verder
specifiëren kan met andere bijkomende tags.

Ben