[OSM-talk-nl] webpagina

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Mon Aug 17 12:51:03 UTC 2009

On Monday 17 August 2009 11:21:37 Lambertus wrote:

> GPX download moet nog omgebouwd worden van HTTP GET naar POST zodat ook
> IE alle coordinaten kan opsturen naar de server. Iemand had aangeboden
> dit te doen maar heb er al lang niks van gehoord.
Ja, wist ik, had je al gezegd. Maar die andere sites kunnen dat dus wel. ;)
(IE ?? ik gebruik Firefox op Linux)

> Aan via's wordt gewerkt, ik heb al een werkend voorbeeld gezien. Het is
> nu nog vooral de UI die bijgewerkt moet worden.
Ik kijk er naar uit.

> Ja wellicht is ORS en CM ook wel interessant om te linken, het was ook
> een beetje een plagerijtje van mij, vandaar de ;-)
Tuurlijk, begreep ik heel goed.

> Maar het is ook zo dat we niet linken naar alle websites die kaartjes
> van OSM maken en mochten er 20 routeplanners zijn voor OSM dan hoeven we
> die ook niet allemaal te linken. Een keus voor een redelijk werkende,
> opensource én die dan ook nog eens van Nederlandse bodem komt, is dan
> niet raar voor een NL OSM portal.
Als het er 20 waren dan zou ik klagen dat niemand meer door de bomen het bos
ziet. En dat van iemand die zelf als klacht altijd krijgt dat ik teveel
details geef. :)

Als iemand jouw zou vragen of je met Openstreetmap kunt routen, zou jij je dan
beperken tot je eigen Yournavigation? Ik denk van niet. Het feit dat op de
vraag 'Kan ik een route plannen?' maar een antwoord komt suggereert dat dat
het beste is en misschien wel het enige. Hoe fantastisch ik jouw site ook
vindt, ik denk niet dat iemand die google maps als referentie heeft daar erg
onder de indruk van zal zijn. Yournavigation moet er beslist bij want het
gaat hier niet alleen om Openstreetmap maar ook om nl en dus mogen en moeten
Nederlandse projecten daar vrij prominent getoond worden. Daar bovenop komt
dat Yournavigation een ander aanpak heeft en veel sneller is. Zodra ik een
route kan 'corrigeren' met behulp van via-points en vervolgens een gpx track
kan downloaden dan zal ik die vrijwel exclusief gebruiken. Al die lange
lijsten met 'na 10km rechtsafslaan de huppeldepup weg in', zouden er mensen
zijn die daar gebruik van maken?

> Nu weet ik dat niet iedere computer gebruiker een gevorderde gebruiker
> is, maar 1 Google search met daarin twee woorden 'Garmin OpenStreetMap'
> leid jou naar zat sites die verklaren dat OSM Garmin kaarten heeft en
> als je een paar extra woorden invoert kom je rechtstreeks bij mijn
> Garmin site uit. Dus moeilijk vindbaar is het écht niet, zelfs zonder
> duidelijke vermelding op de NL portal.
Ben ik geheel met je eens. Toch denk ik dat het geen uitzondering is en dat
het eerder uitzonderlijk ik dat hij nog die omweg nam.

> Die vraag op de ML mailinglist is overigens netjes beantwoord maar daar
> doel je niet op natuurlijk.
Inderdaad een prima antwoord zonder ondertoon zoals het wat mij betreft hoort.

Intussen is er niet alleen een tool tip bij de  OSM logo gekomen maar ook een
link "Bekijk de kaart" op de site. Heel erg bedankt!

mvg
Lambert