[OSM-talk-nl] webpagina

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Mon Aug 17 16:15:28 BST 2009

On Monday 17 August 2009 15:34:36 Lambertus wrote:
> Het zijn er op dit moment 4 en ik verdenk de Traveling Salesman auteur
> ervan dat hij ook nog eens met een webversie aan komt zetten. Dan ga je
> de passant van onze portal overspoelen met keuzemogelijkheden...
>
> Komt er imo op neer dat we een keus moeten gaan maken en doe dan
> bijvoorbeeld YOURS en CM. Dan zie je als gebruiker ook het verschil
> tussen rauwe techno functionaliteit van YOURS Made in Holland en de
> Google achtige 'ooowww aaah' UI van CM :-)
Eens, maar Openrouteservice heeft die mooie Cyclemap achtergronden al die
overlays, dat heeft Google zelfs niet. Al die 'styles' bij Cloudmade zie ik
nu pas , inderdaad woooaaauw!

Ik heb mij niet voldoende verdiept in de materie om op niveau mee te praten
over de design. Ik wilde alleen mijn ervaring/inzicht melden zodat het
eventueel meegenomen kan worden. Ondanks dat zou ik denken dat op die
vraag "Kan ik een route plannen?" een pagina komt met een aantal keuzes zeer
prominent. Ergens (ik weet niet meer waar) was er sprake van een voorpagina
en was er een drie kolommen optie. Als je weet wat ik bedoel dan zou daar
mooi de drie routerings opties kunnen komen. En dan boven of onder wat
verdere doorlinkmogelijkheden.

Het is juist die rijkdom aan mogelijkheden waar op zijn minst een hint van
moet blijken. En als het voorportaal van openstreetmap.org wat beter wordt
(vroeg of laat moet het er toch van komen lijkt mij) is een link daar naar
toe voldoende. 'Dit is wat wij in Nederland doen, kijk hier voor de rest van
de wereld.'

> Akkoord, ik ga mijn GF vanavond lief aankijken in een poging tijd te
> maken om het om te bouwen.
Nu voel ik mij schuldig. :(

> Ik zou het niet weten. Er is trouwens een google summer of code project
> waarbij een text-only uitbreiding voor YOURS is gemaakt speciaal voor
> blinden en slechtzienden. Die laat ook de straatnamen zien.
Text only voor blinden en slechtzienden? En dan met braille of voorlezen
(audio)?
Toch denk ik dat ik je begrijp, want een lijntje op een kaart is niet echt
nuttig voor blinden en slechtzienden.

> Maar die uitbreiding is 1 grote hack omdat YOURS nog niet de straatnamen
> terug geeft + de segment lengtes. Zodra de API voor versie 2 af is dan
> wordt die informatie ook meegegeven en is het maken van een text-only
> interface een stuk makkelijker.
Ik heb dus niets met die lijsten. In een routeplanner op het juiste moment
weergeven en voorlezen, prima natuurlijk. Nog beter is dat ik niet meer hoef
te sturen en de krant,, eehh web kan lezen. :)

Enkele afdrukken van de kaart met route is volgens mij wat mensen gebruiken.
En gesproken teksten zoals nu standaard is wat denk ik ook prima is voor
blinden en slechtzienden.

Trouwens er wordt ergens op een universiteit in Nederland een blindegeleide
stok ontwikkeld met ingebouwde gps en diverse sensors. Maar of dat opensource
en vrij komt/is weet ik niet.

mvg
Lambert